10 Years (2011)

Regie: Jamie Linden | 101 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Channing Tatum, Jenna Dewan-Tatum, Justin Long, Max Minghella, Oscar Isaac, Chris Pratt, Ari Graynor, Daniel Scott Lumpkin Jr., Lily Lumpkin, Scott Porter, Eiko Nijo, Mike Miller, Brian Geraghty, Aubrey Plaza, Kelly Noonan, Nick Zano, Isaac Kappy, Aaron Yoo, Kate Mara, Lynn Collins, Anthony Mackie, Rosario Dawson

Iedereen die wel eens op een reünie van de middelbare school is geweest, weet hoe ongemakkelijk zo’n bijeenkomst kan zijn. Je wordt geconfronteerd met ideeën en idealen van vroeger die vaker niet dan wel zijn uitgekomen, je moet lijdzaam toehoren hoe anderen (in hun eigen ogen) wél succesvol zijn geworden en je wordt keihard geconfronteerd met het feit dat bepaalde keuzes die je in je leven gemaakt hebt moeilijk ongedaan gemaakt kunnen worden. Je gaat je daarom afvragen waarom deze setting zo vaak voor een komedie gebruikt wordt in plaats van een drama. ‘10 Years’, hoewel zichzelf bestempelend als komedie, kiest gelukkig voor die wat zwaardere aanpak en blijkt daarin verrassend integer.

In hoog tempo wordt een groep vrienden geïntroduceerd, die gezamenlijk afreist naar de reünie. Zo hebben we onder anderen de pretty boy (Channing Tatum) die al maanden een ring bij zich draagt om zijn vriendin (Jenna Dwight-Tatum – in het echt Tatums echtgenote) ten huwelijk te vragen maar ook nog heimelijk verliefd is op zijn middelbare schoolvriendinnetje (Rosario Dawson), de bullebak (Chris Pratt) die een burgerlijk leven met vrouw (Ari Graynor) en kids is gaan leiden, maar zichzelf nog steeds graag bezat op feestjes, en de stille jongen (Oscar Isaac) die muzikant is geworden en een nationale hit heeft gescoord met een romantisch nummer dat gebaseerd blijkt op een meisje van school.

De reünie zelf blijkt slechts de set-up voor waar het in deze film werkelijk om draait. Tijdens de naweeën van het feest, in een karaokebar, laat iedereen zijn façade zakken en biecht de een na de ander zijn onzekerheden op. Verrassend is dat het de film lukt om vóór die tijd vrijwel alle karakters genoeg tijd te gunnen om hun verhaal te doen, op een manier die het publiek de kans geeft van ze te gaan houden. Echt grote verrassingen blijven uit, maar de clichés worden fris genoeg uitgewerkt om interessant te blijven. Dat is tevens de verdienste van een zeer sterke cast, met daaronder naast de reeds genoemde namen bijvoorbeeld ook nog Justin Long en Max Minghella.

Hoewel gepromoot als komedie, is ‘10 Years’ veel eerder een (komisch) drama. De onderbroekenlol van titels als ‘American Pie’ blijft grotendeels afwezig en dat werkt absoluut in het voordeel van de film. Vernieuwend is dit regiedebuut van Jamie Linden (schrijver van ‘We Are Marshall’ (2006) en ‘Dear John’ (2010)) zeker niet, maar het valt hem te prijzen dat hij een betrekkelijk uitgemolken idee van frisse energie weet te voorzien. Dit is geen film die levens zal veranderen, maar de levens van de getoonde karakters zijn in elk geval de moeite waard om ruim anderhalf uur in te investeren. Al moet je je er wel overheen kunnen zetten dat iedereen er zo perfect uitziet. Dat schijnt nou er nou eenmaal bij te horen…

Wouter de Boer

DVD- en blu-ray-release: 20 maart 2013