11:14 (2003)

Regie: Greg Marcks | 85 minuten | drama, komedie, misdaad, thriller | Acteurs: Rachael Leigh Cook, Hillary Swank, Henry Thomas, Patrick Swayze, Shawn Hatosy, Colin Hanks, Ben Foster. Blake Heron, Barbara Hershey, Clark Gregg, Jason Segel, Rick Gomez

Met ’11:14′ heeft regisseur en scriptschrijver Greg Marcks een droomdebuut afgeleverd dat staat als een huis en waarbij je van begin tot eind op het puntje van je stoel zit. Het ingenieuze script zorgt alleen voor meer nieuwsgierigheid naarmate het verhaal duidelijker wordt. Helemaal origineel is deze aanpak van het door elkaar husselen van de chronologie niet, in ‘Memento’ werd dit listige concept bijvoorbeeld ook al virtuoos uitgevoerd en ook in films als ‘Pulp Fiction’ en ‘Snatch’ zitten geniale truuks met deze vertelwijze.

Dat zijn nogal een paar hedendaagse klassiekers in één zin, maar ’11:14′ kan de vergelijking met deze toppers zowaar aan. Niet voor niks was deze film op het Amsterdamse ‘Festival van de Fantastische Film’ in 2004 één van de grote publieksfavorieten!

En dat terwijl dit niet eens een horrorfilm is. Alhoewel er wel een aantal zeer macabere scènes inzitten met een lijk zonder gezicht. De hele film is overgoten met een dikke laag gitzwarte humor. Zo speelt het verhaal zich af in een willekeurige Amerikaanse ‘suburb’, waarin de bewoners eenzelfde onnozelheid vertonen als bijvoorbeeld de personages uit ‘Fargo’ van de gebroeders Coen.

De soundtrack is daarnaast ook uitstekend verzorgd, met heerlijk opzwepend hippe muziek tijdens achtervolgingscènes en meer mellow achtergrondmuziek tijdens rustigere stukken die precies de toon van de film weten te raken. En met Bree Sharp´s opgepunkte versie van ‘These Boots Are Made For Walkin’ tijdens de grote finale wordt dit oudje van Nancy Sinatra meteen een nummer dat je nooit meer kunt horen zonder aan deze scène te denken. Tel de sterke cast bij dit alles op en we mogen met recht spreken van een hedendaagse klassieker. Wat een ingenieus script, wat een gitzwarte humor en wat een gewaagde seksscène tegen het eind van de film!

En dan zien we ook nog Patrick Swayze als dikke huisvader – speciaal voor de opnames liep de afgetrainde acteur rond in een fat suit. Ook al zal Swayze voor de rest van zijn leven ‘die gozer uit Dirty Dancing’ blijven, met sterke bijrollen in schitterende independent films als ‘Donnie Darko’ en ’11:14′ lijkt het voormalige tieneridool toch een neus te hebben ontwikkeld voor goeie rollen in sterke films.

Op basis van ’11:14′ mogen we concluderen dat Greg Marcks een bijzonder getalenteerde filmmaker is die nu al in één adem genoemd mag worden met regisseurs als Christopher Nolan of David Fincher.

Jules Diepstraten

Waardering: 4.5