11 Flowers – Wo 11 (2011)

Regie: Xiaoshuai Wang | 110 minuten | drama | Acteurs: Wang Jingchun, Liu Wenqing, Yan Ni

’11 Flowers’ speelt zich af in 1975, een jaar voor het einde van de Culturele Revolutie die China op zijn grondvesten deed schudden en veel slachtoffers maakte. Wang Han (Liu Wenqing) is elf jaar en woont met zijn vader, moeder en zusje in een klein plaatsje in het zuiden van China. Zijn vader (Wang Jingchun), acteur, moedigt hem aan om kunstschilder te worden zodat hij ‘vrij kan leven’. Zijn moeder (Yan Ni) werkt in de fabriek en moet voortdurend de eindjes aan elkaar knopen.

Wang Han is goed in gymnastiek en wordt gevraagd de dagelijkse gymnastiekles te leiden, maar heeft dan wel – om een voorbeeldig leider te mogen zijn – een nieuw wit overhemd nodig. Het geld daarvoor ontbreekt. Hij huilt en zeurt net zo lang tot moeder haar schaarse kledingbonnen gebruikt.

Als Wang Han met zijn vriendjes bij de rivier speelt, wordt zijn nieuwe hemd vies en hangt hij het te drogen. Een man die van moord wordt verdacht is op de vlucht en grist zijn hemd weg. Als Wang Han de man in de bossen volgt en vindt, belooft hij hem uit angst – maar ook gefascineerd door zijn spannende ontdekking van een moordenaar – te helpen. Hij vertelt zijn ontdekking aan zijn vriendjes en zij beloven elkaar de man niet te verraden. Ondertussen verspreiden zich in het dorp allerlei geruchten over de reden waarom de moord is gepleegd en dat de moordenaar daarom misschien nog niet zo’n slechte man zou zijn…

De film ’11 Flowers’ is deels autobiografisch. Regisseur Wang Xiaoshuai heeft zich gebaseerd op zijn kinderjaren, zijn vriendjes, zijn ouders, de schilderlessen die hij kreeg, de vaak gewelddadige gevolgen van de Culturele Revolutie waarbij mensen gedwongen werden de stad te verlaten om op het platteland te werken of in de fabriek, ook al hadden zij een heel andere achtergrond of opleiding.

De gekozen locaties en de cameravoering zijn magnifiek en ondersteunen het sfeerbeeld van ’11 Flowers’ in hoge mate. De verhaallijn is een indringende weergave van een tijdsbeeld; een schets met veel gevoel voor details van het leven ten tijde van de Culturele Revolutie. Bijna voelbaar zijn de immense gevolgen daarvan voor de gewone man, zoals de angst om door de Rode Gardisten voor contrarevolutionair te worden uitgemaakt. Langdurige gevangenisstraffen of publieke executies (om een voorbeeld te stellen) waren aan de orde van de dag.

Naast deze politieke invalshoek is ook de menselijke kant prachtig uitgewerkt in de vader-zoon relatie. De vertolkingen van de diverse personages zijn levensecht en ook de jeugdige acteurs acteren indringend overtuigend. Het is vooral niet uitsluitend misère in het verhaal, er is veel humor verwerkt in de belevenissen die Wang Han heeft met zijn drie vriendjes, waardoor een fraaie balans blijft bestaan tussen dramatische gebeurtenissen en hoop op een andere en betere toekomst.

Vier jongetjes, het tijdsbeeld van de Rode Gardisten en de Culturele Revolutie, een magnifiek vader-zoon verhaal en sterke vertolkingen:  ’11 Flowers’ is een klassefilm!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 19 juli 2012