13 Going On 30 (2004)

Regie: Gary Winick | 98 minuten | drama, komedie, romantiek, fantasie | Acteurs: Jennifer Garner, Mark Ruffalo, Judy Greer, Andy Serkis, Kathy Baker, Phil Reeves, Samuel Ball, Marcia DeBonis, Christa B. Allen, Sean Marquette, Kiersten Warren, Joe Grifasi, Mary Pat Gleason, Susan Egan, Lynn Collins

Wie kent het niet dat je op school gepest wordt wanneer je er niet bij hoort? Ontevreden over je leven en ouders die je niet begrijpen: het hoort er allemaal bij. Dit is wat Jenna Rink (Jennifer Garner) overkomt. Zij is op school absoluut niet cool en haar vriendschap met Matt Flamhaff (Mark Ruffalo), haar buurjongen die niet populair is, helpt haar niet om erbij te horen. Nu maakt dat voor Matt niets uit. Hij is serieus en wil liever origineel zijn dan oppervlakkig, maar voor Jenna is de maat vol. Op haar dertiende verjaardag doet Jenna een wens, die haar hele verdere leven bepalend zal zijn: “I wanna be 30, flirty and thriving”.

En zo geschiedde. Als ze de volgende dag wakker wordt, blijkt ze zo’n zeventien jaar van haar leven overgeslagen te hebben: ze is dertig, met bijbehorend volwassen lichaam, een eigen appartement, een baan bij een glamoureus tijdschrift… In eerste instantie is alles fabuloso. Jenna heeft alles wat haar dertienjarige hartje begeert, maar gaandeweg het verhaal krijgt de twijfel de overhand. Is het allemaal wel rozengeur en maneschijn?

Natuurlijk niet. Het is niet alles goud dat blinkt. De wending in het verhaal is voorspelbaar maar dat doet niets af aan de film. Jennifer Garner schittert als Jenna Rink. Zij mag dan wel niet de eerste keus voor de rol zijn, maar laat hier wel haar visitekaartje achter en bewijst dat zij wel degelijk ook in komedies uit de voeten kan. Samen met de solide spelende Mark Ruffalo zorgt zij dat de boodschap bij de kijker overkomt. Het belang van eigenwaarde en familie wordt zonder dat de moraal er te dik bovenop ligt op speelse wijze gebracht.

’13 Going on 30′ is een feelgood movie bij uitstek, waarbij genoeg te lachen valt. Ook al zijn sommige grappen erg flauw en zie je het allemaal van mijlenver aankomen. Maar ja, is dat niet altijd het geval bij romantische komedies?

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 12 augustus 2004