16 Blocks (2006)

Regie: Richard Donner | 105 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Bruce Willis, Mos Def, David Morse, Jenna Stern, Casey Sander, Cylk Cozart, David Zayas, Robert Racki, Jerry Shue, Patrick Garrow, Steve Nuke, Sasha Roiz, Conrad Pla, Hechter Ubarry, Richard Fitzpatrick, Peter McRobbie

Jack Mosley heeft niets te verliezen, zelfs niet zijn eergevoel. Zijn drankmisbruik heeft van hem een Swieberachtige figuur gemaakt, die zelfs tijdens huiszoekingen de kasten afstroopt op zoek naar een slok. Zijn collega’s laten hem maar doen. So much for the NYPD-ethics…Deze man moet ons door ’16 Blocks’ leiden, maar hij fascineert vanaf het begin. Eindelijk weer eens een sterke Bruce Willis in een tot op driekwart goede en spannende politiethriller.

Het verbazingwekkende vermogen van Hollywood om een mooie, dure productie aan het slot met clichés alsnog bijna de nek om te draaien speelt ’16 Blocks’ parten, maar dan hebben we al flink genoten, met name door Willis en Mos Def als origineel en verrassend koppel. De onberekenbare en soms onpeilbare ruwe bolster Mosley jaagt de charmante spraakwaterval Eddie Bunker de stuipen op het lijf; toch is er chemie. Wat wil je: ze hebben elkaar nodig om te overleven. Ze moeten namelijk naar de rechtbank om de agenten aan te geven die hen beiden om die reden ook om willen brengen. Sterk, want dat geeft beiden een vrijbrief zich tegen diezelfde politiemacht te verdedigen en de makers een aardig aanknopingspunt om goed en kwaad eens lekker onder tijdsdruk op elkaar los te laten.

Het grootste deel van ’16 Blocks’ gaat over bovenstaande strijd, die zich tot in de cafés, naaiateliers en huiskamers van Chinatown uitbreidt. Het beeld dat Richard Donner schetst van de NYPD is dat van een moreel vervallen institutie, waar alleen nog het recht van de sterkste – lees het pistool – geldt, gepersonifieerd door de gewetenloze Frank Nugent (David Morse), Mosleys vroegere buddy. Donner combineert dat met indrukwekkende actie en spitsvondige Houdini-acts, waardoor deze film één van de toppers van het jaar had kunnen worden. De ontknoping gaat helaas een stap te ver, met een gekaapte lijnbus in de straten van Manhattan (niet weer) en – zucht – feelgood. Niet nodig en niet meer doen. Antihelden moeten dat ook blijven, ook al bakt het publiek volgens marktonderzoeken liever zoete broodjes. Toch het kijken waard? Ja. Door Willis vooral – wat is ie oud én goed.

Jan-Kees Verschuure

Waardering: 3.5

Bioscooprelease: 15 juni 2006