1911 Revolution-Xinhai geming (2011)

Regie: Jackie Chan, Li Zhang | 116 minuten | actie, drama, oorlog, avontuur, geschiedenis | Acteurs:  Jackie Chan, Bingbing Li, Winston Chao, Joan Chen, Jaycee Chan

Jackie Chan wordt een dagje ouder en dat merk je. De man die ooit als ‘kung fu-clown’ door het leven ging, besteedt steeds meer stunts uit en richt zich meer op serieuzere rollen. En geef hem eens ongelijk! De beste man heeft zowat elk bot in zijn lichaam wel een keer gebroken tijdens het maken van zijn films. Nu Chan de 50 ruim is gepasseerd, moet hij ook aan zijn gezondheid denken. Maar kun je een carrière vol grappige rollen en halsbrekende stunts veranderen voor een loopbaan waarin ingetogen acteerwerk centraal staat? Accepteren de fans dat? Een lastige kwestie, maar Chan gaat lekker zijn eigen gang. Het is te hopen dat zijn volgelingen zijn beslissing respecteren, want de sympathieke acteur verdient het.

In zijn honderdste (!) film vertolkt Chan de rol van rebellenleider Huang Xing. Het is 1911 en China verkeert in een crisis. Oude tradities moeten plaatsmaken voor nieuwe technologieën en ontwikkelingen. De politieke situatie is een puinhoop en Xing heeft het helemaal gehad met het regime van de keizer. De film vertelt de ontstaansgeschiedenis van de nationalistische beweging die de Qing Dynasty omver wil helpen. Deze organisatie geeft de voorzet voor het ontstaan van de Republiek van China.

Hoewel Chan prominent op de cover van deze dvd staat, blijkt zijn bijdrage behoorlijk beperkt te zijn. De acteur vertolkt een bijrol. Fans van Chan weten dat hun held niet alleen verdienstelijk kan vechten, maar ook een aardig potje kan acteren. Zo maakte hij indruk als getroebleerde agent in ‘New Police Story’ en als mecanicien in ‘Shinjuku Incident’. Ook in ‘1911 Revolution’ presteert hij goed. Het zal vast nog jaren duren voordat hij het label van actiester van zich af heeft geschud, maar Chan is alvast op de goede weg.

Ondanks het geslaagde spel van Chan en zijn collega’s is ‘1911 Revolution’ geen geslaagde film geworden. De film is gewoon té vol. Er worden zoveel personages en gebeurtenissen op je afgevuurd, zodat je al snel het overzicht kwijtraakt. De ingewikkelde namen en de sneltreinvaart, maken het je niet gemakkelijk om de aandacht er bij te houden. Het nationalistische en patriottische sausje waarmee de film is overgoten doet eerder aan propaganda denken dan aan een ‘zelfstandig’ gemaakte film. Het lijkt er op – en waarschijnlijk is dat ook zo – alsof de Chinese overheid een flinke vinger in de pap had bij de totstandkoming van deze film.

Wat rest is een film die er fraai uitziet (mooie kostuums en indrukwekkende gevechten), maar nooit weet te raken. Er wordt te veel informatie in te korte tijd op je afgevuurd. Het sterke acteerwerk, de fraaie soundtrack en gelikte uitstralingen vergoeden veel, maar kunnen niet voorkomen dat dit een gemiste kans is om een in het Westen onbelicht stuk geschiedenis op een heldere manier onder de aandacht te brengen. Zonde.

DVD- en blu-ray-release: 29 maart 2012