2 Fast 2 Furious (2003)

Regie: John Singleton | 107 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Paul Walker, Tyrese Gibson, Eva Mendes, Cole Hauser, Ludacris, Thom Barry, James Remar, Devon Aoki, Amaury Nolasco, Michael Ealy, Jin Auyeung, Edward Finlay, Mark Boone Junior, Matt Gallini, Roberto Sanz Sanchez, Eric Etebari, John Cenatiempo, Troy Brown, Corey Michae Eubanks, Sam Maloof, Troy Robinson, Jose Perez

Racefilms heb je in alle soorten en maten. Enkele decennia terug was er ‘Smokey and the Bandit’ (1977) en minder lang geleden waren er ‘Days of Thunder’ (1990) en ‘Driven’ (2001). Dat formule 1 niet werkt in films bewees de laatste film. ‘2 Fast 2 Furious’ is als een kruising tussen de eerste twee genoemde films, maar dan wel compleet urban style. ‘The Bandit’ in een volledig gepimpte racewagen, zeg maar.

De eerste scène van ‘2 Fast 2 Furious’ is als een reclamefilm voor illegaal straatracen, maar dan wel zoals je die ziet in computergames als Midnight Club of Need for Speed Underground. Veel neon, veel luidsprekers, veel felle kleuren en veel vrouwelijk schoon. De race in deze scène laat zien hoe er anno 2003 geraced wordt. Als kijker zit je letterlijk middenin de race. Het ene moment zie je de auto’s vlak langs je razen, het andere moment glijdt de camera van auto naar auto. In combinatie met close ups van gezichten, oogbewegingen, schakelen en gas geven is het als een snelle videoclip die prima past in de stijl van de film.

Na deze strakke actie valt de film helaas in een bekend stramien met voorspelbaar verhaal. Maar zoals de eerste scène eigenlijk al laat zien, is het verhaal ondergeschikt aan de actie. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de acteurs ondergeschikt zijn aan de wagens in de film, de ware sterren van ‘2 Fast 2 Furious’.

De acteurs zijn echter niet alleen opvulling. Naast het straatracen zelf, krijgen we ook de sfeer te zien die rond de racers en het publiek hangt. Paul Walker heeft daarbij met zijn monotome stem gelukkig niet al teveel dialoog. Daarvoor is rapper Ludacris ingehuurd die het helemaal voor elkaar heeft in de film. Een grote woonboot op een rivier (waar uiteraard races met waterscooters worden gehouden) bijna vanzelfsprekend naast een garage waar een custom carshop in huist zoals we die kennen uit MTV’s Pimp My Ride. Alleen Tyrese Gibson heeft het niet getroffen die in een woonwagen leeft naast een stoffige racetrack. Hij houdt zich dan ook netjes aan de wet met zijn enkelband waarmee hij maar enkele honderd meters van zijn huis mag zijn. Straatracen is bij de wet verboden, maar in dit soort films mag dat kleine feit aan de kant worden geschoven en hoef je alleen te zien hoe cool het is.

Regisseur John Singleton heeft met ‘Boyz ’n the Hood’ en ‘Higher Learning’ zware drama’s op zijn naam, maar bewees met ‘Shaft’ uit 2000 dat hij ook simpelweg cool op film wist over te brengen. Met ‘2 Fast 2 Furious’ gaat hij duidelijk verder op de ‘Shaft’ toer, dan zijn eerder voltooide kunstwerken. Gelukkig maar, want we hoeven geen moreel dilemma voor de kiezen te krijgen wanneer een zwaar opgevoerd racemonster extreme bochten neemt en over bruggen springt. Gewoon je verstand op nul en kijken met popcorn op schoot, misschien word je dan ook nog verrast door het verhaal. ‘2 Fast 2 Furious’ is een prettige racefilm zonder pretenties. Maar wacht minimaal 30 minuten na het kijken van deze film voor je zelf in een auto stapt. Je zou wel eens te hard willen gaan.

Roland Torenbeek

Bioscooprelease 19 juni 2003