2 Guns (2013)

Regie: Baltasar Kormákur | 109 minuten | actie, komedie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Denzel Washington, Mark Wahlberg, Paula Patton, Bill Paxton, Fred Ward, James Marsden, Edward James Olmos, Robert John Burke, Greg Sproles, Patrick Fischler, Edgar Arreola, Derek Solorsano, Kyle Russell Clements, Christopher Matthew Cook, Tim Bell, Tait Fletcher, Jesus Jr., Azure Parsons, John McConnell, Jack Landry, Ritchie Montgomery

”Clown or Frankie?” vraagt Michael ”Stig” Stigman (Mark Wahlberg) in ‘2 Guns’ op ironische wijze aan zijn kompaan Robert ”Bobby” Trench (Denzel Washington), als ze in de auto met twee maskers klaar zitten om een bank te overvallen. Dat deze bankroof toch geen kinderspel is, blijkt onmiddellijk nadat de kluizen worden opengebroken. Zowel de buit als de gevolgen van deze actie zijn veel groter dan verwacht.

Deze twee hoofdpersonages werken allebei als geheim agent voor een andere federale organisatie, maar proberen dit voor de ander verborgen te houden. Als het gestolen geld van de CIA blijkt te zijn, raken er steeds meer partijen bij betrokken en is er geen houden aan de onderlinge bruutheid. De grens tussen goed en kwaad wordt steeds vager naarmate ‘2 Guns’ vordert, waarbij de plot steeds weer een onverwachte wending lijkt aan te nemen.

De nog vrij onbekende IJslandse regisseur Baltasar Kormákur zorgt voor een continu verrassingseffect, die het soms moeilijk maakt om de film volledig te volgen. ‘2 Guns’ maakt vreemde kronkelingen en wankelt hier en daar, maar weet zich uiteindelijk toch goed staande te houden.

Het grootste gewin voor de film is de keuze voor de acteurs. Mark Wahlberg en Denzel Washington spelen hun rol formidabel, maar het is vooral de contrastrijke combinatie van de twee die zorgt voor een explosieve chemische reactie, wat weerspiegeld wordt in de cinematografie in het gebruik van diep gesatureerde kleuren en een in het oog springend contrast tussen licht en donker.

De constante wisselwerking tussen humor en actie zorgt dat ‘2 Guns’ geen moment aan entertainmentwaarde verliest. Hoewel sommige gevechten of grappen uit een onmogelijke hoek lijken te komen, is ‘2 Guns’ met haar onverwachte plotwendingen, gevatte dialogen en charismatische acteurs een originele en aangename film, waarbij er vele kanten op wordt geschoten, maar twee geweren uiteindelijk toch één kant op wijzen.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 26 september 2013
VOD-release: 12 februari 2014