20 Feet from Stardom (2013)

Regie: Morgan Neville | 90 minuten | documentaire, geschiedenis, muziek | Met: Darlene Love, Merry Clayton, Lisa Fischer, Claudia Lennear, Judith Hill, The Waters Family, Bruce Springsteen, Sting, Mick Jagger, Bette Midler, David Bowie, Stevie Wonder, Sheryl Crow, Chris Botti

“Gimme Shelter” is één van de bekendste hits van The Rolling Stones. In het nummer is naast de zang van Mick Jagger ook de achtergrondzangeres typerend voor het lied. Maar wie zingt dat eigenlijk? Er zullen maar weinig mensen zijn die weten dat zangeres Merry Clayton hier verantwoordelijk voor is. Een naam die je niet veel zal zeggen, net zoals alle andere (Afro-Amerikaanse) zangeressen die meezongen en zingen op de grootste hits. ‘20 Feet from Stardom’ gaat in zijn geheel over deze onbekende groep zangeressen die niet eerder zo op de voorgrond stonden.

In de documentaire volgen we vijf achtergrondzangeressen: drie zangeressen die in de jaren 60 en 70 verantwoordelijk waren voor de achtergrondzang en twee zangeressen die op dit moment nog actief zijn. Allen vertellen ze over hun carrière, ervaringen en worstelingen en worden daarin ondersteund door anekdotes van de groten der aarde als Jagger, Springsteen en Sting. Het geeft een mooi beeld dat zowel de mooie als de lelijke kant van de muziekindustrie toont. De levens van Darlene Love, Merry Clayton en Lisa Fischer springen eruit. Alle drie zijn ze enorm getalenteerd en hebben een bijzondere carrière achter de rug. ’20 Feet from Stardom’ wisselt humor en ontroering perfect met elkaar af. De pijn en het verdriet van de vrouwen is regelmatig voelbaar maar ook de humor waarmee ze hun verhalen vertellen laten je oprecht lachen. De beste anekdote komt van Mick Jagger die op ondeugende wijze vertelt over zangeres Claudia Linnear. Ooit was ze de inspiratie voor Brown Sugar maar ze werkt nu al jaren als docent Spaans. Het geeft goed weer dat de meeste zangeressen allemaal een moment van roem kenden die niet altijd blijvend was.

’20 Feet from Stardom’ heeft een hoog oh ja gehalte. Er komen veel bekende nummers voorbij waarvan de vrouwelijke stem nu een gezicht en een verhaal krijgt. De swingende muziek en de mooie stemmen van de zangeressen komen volop aan bod, begeleid door archiefmateriaal van tv-optredens en concerten. Zo zien we Lisa Fischer die al sinds 1989 de vaste achtergrondzangeres is voor The Rolling Stones helemaal uit haar dak gaan met Mick Jagger in Paradiso Amsterdam. We zien Merry Clayton in een televisieprogramma de longen uit haar lijf zingen waarbij ze zeker niet onder doet voor Aretha Franklin. De documentaire duurt maar anderhalf uur en vliegt voorbij. De vijf zangeressen zijn goed gekozen maar door het enorme aanbod aan verhalen van zowel de zangeressen als bekende muzikanten hadden er makkelijk meerdere documentaires kunnen worden gemaakt. Want met name de verhalen van Merry Clayton en Darlene Love zijn bijzonder genoeg om nog meer aandacht aan te besteden.

’20 Feet from Stardom’ is een must-see voor iedere muziekliefhebber. Een groep artiesten krijgt door de documentaire eindelijk een stem en je vraagt je af hoeveel talent als het ware verloren is gegaan. ’20 Feet from Stardom’ is een heerlijke documentaire die ontroert, vrolijk maakt en een fantastische ode aan alle talentvolle zangeressen op de achtergrond.

Shelley Eimers

Waardering: 5

Bioscooprelease: 28 november 2013