21 & Over (2013)

Regie: Jon Lucas, Scott Moore | 93 minuten | komedie | Acteurs: Miles Teller, Skylar Astin, Justin Chon, Sarah Wright, Jonathan Keltz, François Chau, Russell Hodgkinson, Daniel Booko, Russell Mercado, Josie Loren, Christiann Castellanos, Dustin Ybarra, Samantha Futerman, Julian Gavilanes, Josh Truax, Zach Sanchez, Bobbi Kotula, Brenna Smith, Craig Cackows

“Van de schrijvers van ‘The Hangover'” staat er groot op het promotiemateriaal van ’21 & Over’. Uiteraard had de volledige zin moeten luiden: “Van de schrijvers van ‘The Hangover’ die geen moeite hebben gedaan iets nieuws te verzinnen en in plaats daarvan lui hetzelfde kunstje proberen te doen, maar daar jammerlijk in falen.” Misschien paste dat niet op de poster. Jon Lucas en Scott Moore zijn echter niet alleen qua scenario verantwoordelijk voor dit misbaksel, ze deelden samen ook nog eens de regiestoel. Geen kans dus, dat een getalenteerde filmmaker boven het bronmateriaal weet uit te stijgen door er zijn eigen draai aan te geven.

De officiële omschrijving op de poster is echter wel een vlag die de lading min of meer dekt. Wie ‘The Hangover’ gezien heeft, weet dat die film op humoristische wijze een stel vrienden volgt. Na een wilde, dronken nacht proberen zij hun vriend terug te vinden die kwijt is en vervolgens in allerlei gekke situaties terecht komen. Een dronkemansorgie vol met grappen die draaien om fysieke vernedering en absurde ontmoetingen. Wie dan dus denkt: “ha, meer van hetzelfde!” zal daarin niet teleurgesteld worden. Het punt is alleen dat ‘The Hangover’ zelf al met twee tegenvallende vervolgen allang bewezen heeft dat dit “trucje” maar één keer werkt. Bij voorbaat dus al weinig kans dat het – met andere (en minder goede) acteurs wel uit de verf komt. Misschien is die gedachte ook door het hoofd van Jon Lucas en Scott Moore is gedaan, toen zij besloten om dan maar scheutjes van ‘American Pie’ en ‘Jackass’ aan de mix toe te voegen.

Waar ’21 & Over’ nog het meest op ‘The Hangover’ lijkt, is de opzet, met hier als variant dat niet een persoon gevonden moet worden, maar het huis van één van de hoofdrolspelers Jeff Chang (Justin Chon), die grotendeels bewusteloos is tijdens de film. Jeff Chang (zijn naam wordt telkens volledig uitgesproken) heeft namelijk de volgende dag een belangrijk studiegesprek en als hij zich door zijn vrienden Miller (Miles Teller) en Casey (Skylar Astin) laat overhalen om nog “even een paar biertjes” te drinken ter gelegenheid van zijn 21e verjaardag, gaat het goed mis. Of fout mis, kun je wel zeggen. De film is een aaneenschakeling van sketches, die hetzij grove onderbroekenlol brengt (à la ‘American Pie’) of een rare, vernederende stunt (à la ‘Jackass’) of een combinatie van beiden. Is het grappig? Mwah, heel af en toe slaagt de film erin om een glimlach teweeg te brengen. Maar die momenten zijn echt spaarzaam en veel te dun gezaaid. Tijdens hun dronkemanstocht komen ze uiteraard de raarste figuren tegen en belanden ze in de meest uitzinnige situaties. Bijna niets daarvan is echt memorabel – en als de kijker over vijf jaar zich ineens weer één van de “ieeeeewwww” momenten zal kunnen herinneren, zullen de titel, cast en plot maar moeilijk te binnen schieten.

De hoofdrolspelers hebben nauwelijks enige chemie met elkaar en nergens is het voelbaar dat ze elkaar al jaren kennen en zo goed bevriend zijn. Wat ook een handicap is, is dat geen van de personages ook echt sympathiek overkomt. Alleen Teller weet nog een aardige draai aan zijn personage te geven, maar niet voldoende om mee te leven met zijn eigen motivatie. Daarmee wordt het lastig om veel belangstelling te hebben voor alle avonturen die het drietal beleeft, nog los van het feit dat de voorvallen puberaal en ongeïnspireerd zijn en weinig meer om het lijf hebben, dan de volgende plek om te zuipen en bizarre dingen mee te maken. Kortom: ’21 & Over’ is een flinke miskleun: een komedie die niet eens melig of flauw genoemd kan worden, maar gewoon niet grappig is. Punt.

Hans Geurts

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 28 maart 2013