25 Watts (2001)

Regie: Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll | 92 minuten | komedie | Acteurs: Daniel Hendler, Jorge Temponi, Alfonso Tort, Valentin Rivero, Valeria Mendieta, Walter Reyno, Damián Barrera, César Herrera, Judith Anaya, Federico Veiroj, Silvio Sielsky, Claudio Martínez, Teresita González, Roberto Suárez, Gonzalo Eyherabide, Robert More, Carolina Presno, Nacho Mendy, Leo Trincabelli, Luis Villasante, Marcelo Ramón, Daniel Mella

Nog nooit is verveling zo leuk in beeld gebracht. Luier en verveelder dan Leche, Javi en Seba kom je ze nauwelijks tegen. Simpele handelingen als de deur opendoen of het zoeken van de afstandsbediening zijn al teveel moeite voor deze jongens. Kun je nagaan wat een moeite het kost om je weg te vinden in dit leven. Zeker wanneer dit gepaard gaat met lastige verplichtingen, zeurende vriendinnetjes en rare mensen die wat van je willen. De jongens gaan er elk op hun eigen manier mee om.

Deze tragikomische film toont 24 uur uit het leven van de vrienden en speelt zich af in een troosteloze buitenwijk van Montevideo, Uruguay. Dat de film in zwart-wit is maakt hun levens nog kleurlozer. Het past perfect bij de grauwe buitenwijk. De vrienden maken veel bizarre situaties mee. We krijgen sympathie voor de jongens die het heus wel goed bedoelen, maar de alledaagse verleidingen maar moeilijk kunnen weerstaan. Het is heerlijk om eens een film met jongeren te zien die geen snel leven leiden, de juiste kleren dragen en altijd precies weten wat ze moeten zeggen. De film laat de sleur van alledag zien, die het ook voor opgroeiende jongeren kan zijn. Zeker als er niet veel te beleven is in de buurt waarin je woont.De camera blijft vaak lang op één punt staan. Hierdoor wordt mooi de troosteloze ruimte getoond waarin de personages zich bevinden. De acteurs leveren ook een grote bijdrage aan de vreugdeloosheid. Geen woord of handeling is teveel en dat maakt hun acteren geloofwaardig.

Deze debuutfilm van Rebella en Stoll doet sterk denken aan ‘Clerks’ van Kevin Smith en ‘Strangers in Paradise’ van Jim Jarmusch. Op die laatstgenoemde film is ‘25 Watts’ sterk geïnspireerd volgens Rebella en Stoll. Zij wilden een film laten zien waarin jongeren juist een heel sloom en saai leven hebben. Dat is ze zeer goed gelukt. Saai is het voor ons als kijker niet. Daarvoor zijn de situaties te grappig waar de hoofdrolspelers in terecht komen. Het is helemaal knap als je bedenkt dat de film uit Uruguay komt. Een land waar niet of nauwelijks een filmindustrie bestaat. De regisseurs hebben dan ook een aantal jaar moeten strijden om tot het maken van de film te kunnen komen. Dat zij ook nog voor voor deze grappige, subtiele vorm hebben gekozen is zeer te prijzen.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 2 augustus 2001