27 (2010)

Regie: Nicolas Daenens | 14 minuten | korte film | Acteurs: Titus De Voogdt, Bella Wajnberg, Mohammed El Mokhtari, Bjorn Haegeman, Carine Stevens, Joris Van Damme, Rilke Eyckermans, Vincent Yaya Tshikombe, Pieterjan Vervondel, Laura Vandewynckel

Een naamloze jongeman gooit de deur achter zich dicht en vertelt nonchalant dat hij zijn vriendin heeft gedumpt omdat haar frieten te dik gesneden waren. Vervolgens trekt hij naar de stad om zelf inkopen te doen. Zevenentwintig is hij, een gevaarlijke leeftijd volgens zijn eigen gedachtengang. Denk maar aan Janis Joplin, Kurt Cobain of Jimi Hendrix. Tijdens zijn wandeling ontmoet hij een aantal mensen met wie hij om één of andere reden in discussie gaat. Het kost hem dan ook zichtbaar moeite om kalm te blijven.

De meest hilarische ontmoeting van het opgewonden hoofdpersonage is die met een kleine bedelaar. Het ventje stopt hem een papiertje toe waarin hij om geld vraagt. Onze protagonist wijst hem echter  doodleuk op een dt-fout. De rest van de gesprekjes die volgen zijn al even banaal als vermakelijk.

Deze kortfilm lijkt dan ook nergens naar toe te gaan tot regisseur Nicolas Daenens uitpakt met een verontrustend en schokkend eindshot waarvan je maag ineenkrimpt. Na de eindcredits is het dus even naar adem happen. Wie als regisseur met een simpel concept als in ‘27′ komt aandraven, moet bijzonder veel vertrouwen hebben in zijn hoofdacteur. Gelukkig voldoet Titus De Voogdt met onderscheiding. Zijn gedrag in deze prent doet een beetje denken aan Travis Bickle uit ‘Taxi Driver’.

De Voogdt probeert tijdens zijn wandeling normaal gedrag uit te stralen. Maar kleine tics in zijn expressie verraden dat hij elk moment kan ontploffen. De toon is geestig maar als kijker heb je het onbehaaglijke gevoel dat er iets niet klopt.  Het einde liegt er dan ook niet om. Nicolas Daenens levert een sterk staaltje van inventiviteit af in deze frisse en onderhoudende kortfilm.

En denk eraan, frietjes moeten dun gesneden zijn.

Jochem Geelen