28 Days Later… (2002)

Regie: Danny Boyle | 113 minuten | horror, thriller, science fiction | Acteurs: Cillian Murphy, Naomie Harris, Brendon Gleeson, Christopher Eccleston, Megan Burns, Alex Palmer, Noah Huntley, Christopher Dunne, Emma Hitching, Alexander Delamere, Kim McGarrity

Jim ontwaakt 28 dagen na het vrijlaten van het virus uit een coma in een ziekenhuis in Londen. Hij gaat op onderzoek uit en constateert dat zowel het ziekenhuis als de straten van Londen verlaten zijn. Overal ligt afval; auto’s en bussen staan midden op straat. Op zijn speurtocht gaat hij poolshoogte nemen in een kerk. Hier wordt hij geconfronteerd met zombies. Jim vlucht de kerk uit en ontmoet dan Frank en Selena, die hem in eerste instantie onderdak verschaffen in een metrostation. Zij vertellen hem wat er is gebeurd. Jim wil kijken of zijn ouders nog leven en de volgende morgen gaan zij met z’n drieën op pad. Het blijkt dat zijn ouders zelfmoord hebben gepleegd. Aangezien het niet verstandig is om ’s avonds op straat te lopen, besluiten ze te overnachten in het huis van Jims ouders. De volgende dag willen ze op zoek gaan naar meer overlevenden. Of is het misschien belangrijker om zelf zien te overleven!

Horrorfilms staan over het algemeen niet bekend om een sterk script, maar is de film zo beangstigend dat je bij elk geluidje opveert uit je stoel, dan is de film geslaagd. De plot van ’28 Days Later…’ is niet origineel, maar wel zeer sterk gefilmd. De kracht van ’28 Days Later…’ zit onder andere in de stiltes. Normaliter worden de spannende momenten voorafgegaan door aanzwellende muziek, maar hier is en blijft het doodstil. Het enige dat je hoort zijn de dialogen en de geluiden veroorzaakt door de hoofdpersonen of bijvoorbeeld de wind. Dit heeft tot gevolg dat je je meer moet inspannen om de film te volgen, waardoor je ook meer betrokken bent met het wel en wee van de hoofdpersonen. Dat regisseur Danny Boyle heeft gekozen voor een relatief onbekende cast draagt ook bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal. Omdat de personages in de film niet eendimensionaal zijn gaat de kijker echt met ze meeleven. Af en toe is de film daardoor eerder een drama dan een horrorfilm. Wanneer de acteerprestaties dan ook nog dik in orde zijn, is de film dus een absolute aanrader voor de horrorliefhebber, maar zeker ook voor filmliefhebbers die van spannende thrillers houden.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 28 mei 2003