3 Days to Kill (2014)

Regie: McG | 116 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Kevin Costner, Amber Heard, Hailee Steinfeld, Connie Nielsen, Tómas Lemarquis, Richard Sammel, Marc Andréoni, Bruno Ricci, Jonas Bloquet, Eriq Ebouaney, Joakhim Sigue, Alison Valence, Big John, Michaël Vander-Meiren, Paolo Calia, Eric Naggar

Luc Besson is een druk baasje. De Fransoos bemoeit zich met een heleboel films waarvoor hij het script schrijft en die vervolgens door collega’s laat regisseren. Besson draaft vooral als producer op. Ditmaal heeft de Franse cineast een film aan McG gegund. Deze Amerikaan brak door met zijn even lege als vermakelijke films rond ‘Charlie’s Angels’. In 2009 blikte hij ‘Terminator: Salvation’ in, waarmee hij wilde bewijzen dat hij ook wat ‘serieuzere’  actiefilms kon maken (voor zover je een film over apocalyptische robots serieus kunt nemen). In 2014 verscheen het door Besson geschreven ‘3 Days to Kill’  in de bioscoop.

Helaas is er niet zoveel aandacht aan het script van ‘3 Days to Kill’ besteed. Deze film is namelijk erg leeg en stuurloos. Kevin Costner vertolkt huurmoordenaar Ethan Renner. Deze killer krijgt te horen dat hij terminaal ziek is. Om zijn laatste dagen zinvol te besteden, besluit hij om de band met zijn vrouw en dochter te herstellen. Het is hem niet gegund. Renner wordt benaderd door zijn baas die hem een experimenteel, maar potentieel levensreddend medicijn aanbiedt in ruil voor een laatste missie.

Het idee achter deze film is vrij aardig, maar voor Besson was het duidelijk een spoedje. Zijn script is onnavolgbaar warrig en weet niet te kiezen tussen humor, drama en actie. Het gevolg is dat ‘3 Days to Kill’  vlees noch vis is. De film is nergens spannend, grappig of opwindend en kabbelt doelloos voort. De keuze voor Costner als actieheld is opmerkelijk en niet eens zo verkeerd. Besson zorgde er dankzij ‘Taken’ voor dat Liam Neeson op zijn oude dag een carrière als actieheld kon opstarten. Costner is ook een krasse knar, maar hij heeft een betere film verdiend. Als McG voor een grimmige, meer serieuze toon had gekozen was deze film beter geweest. Het luchtige toontje past niet goed bij het volwassen spel van Costner.

Amber Heard dient vooral als beeldvulling. Dat doet ze goed, want ze is een erg knappe verschijning. Haar rol had wel wat meer diepgang kunnen gebruiken, want de actrice heeft meer in haar mars. Ook Connie Nielsen heeft een ondankbare rol. Het acteerwerk is niet slecht, maar het lijkt erop alsof de acteurs allemaal in een ander soort film denken te spelen. Het levert een rommelige productie op. Kijkbaar, maar niet meer dan dat. Veelschrijver Besson moet eens op de rem trappen. Kwantiteit is echt iets anders dan kwaliteit…

Bioscooprelease: 20 maart 2014
VOD-release: 23 juli 2014
DVD- en blu-ray-release: 23 juli 2014