300: Rise of an Empire (2014)

Regie: Noam Murro | 103 minuten | actie, drama, fantasie | Acteurs: Sullivan Stapleton, Eva Green, Lena Headey, Hans Matheson, Callan Mulvey, David Wenham, Rodrigo Santoro, Jack O’Connell, Andrew Tiernan, Igal Naor, Andrew Pleavin, Ben Turner, Ashraf Barhom, Christopher Sciueref, Steven Cree

Gebronsde torso’s, luide strijdkreten en bloederige slow-mo vechtscènes is wat de originele ‘300’ ons voorschotelde. Overgoten met de strakke visuele stijl van geestelijk vader Frank Miller (comictekenaar en -schrijver) bleek dit een recept voor succes. Met zelfs een oerslechte parodie (‘Meet the Spartans’) tot gevolg.

In de tussentijd hebben vele andere films zich proberen te meten aan deze succesformule, met vaak een teleurstellende uitkomst. Des te groter is de verwachting nu het origineel eindelijk zijn langverwachte vervolg krijgt (8 jaar later!) met ‘300: Rise of an Empire’.

De regisseur van het origineel, Zack Snyder, heeft het inmiddels te druk met het verfilmen van Superman en is hier slechts als producent aan verbonden. Ook Gerard Butler, King Leonidas himself, voelde er weinig voor om zijn rol weer te vertolken. Aan de onbekende Israëlisch regisseur Noam Murro de zware taak om dit tot een goed eind te breien.

Qua tijdslijn is ‘300: Rise of an Empire’ niet zozeer een vervolg. De gebeurtenissen hier spelen zich af voor, na en tijdens de centrale verhaallijn van het origineel. “God-King” Xerxes (Rodrigo Santoro) gaat verder met zijn opmars om heel Griekenland in te lijven tot het Perzische rijk. Hij wordt hierbij dwarsgezeten door de Griekse generaal Themistocles (Sullivan Stapleton) en stuurt de bevelhebber van zijn oorlogsvloot, Artemisia (Eva Green) op pad om de Griekse tegenstand te vermorzelen.

De wens van Themistocles om heel Griekenland te verenigen in de oorlog tegen de Perzen verloopt moeizaam. Hij weet gelukkig de senaat er wel van te overtuigen om de Perzen op zee te lijf te gaan en zo begint een van de meest bloedige zeeslagen uit de oudheid.

Één ding is zeker: Het Griekse toeristenbureau zal ‘300: Rise of an Empire’ niet opnemen in hun promotiemateriaal, Nederlandse winters vertonen tegenwoordig nog beter weer dan in dit epos te zien is. Uiteraard is dit gedaan om een bepaalde sfeer neer te zetten en dat is gelukt. De ondertussen bekende stijl van Frank Miller (‘Sin City’, het andere bekende werk van zijn hand krijgt later dit jaar een filmvervolg) is weer tot perfectie gehanteerd en zorgt ervoor dat dit echt een must-see is op het grote scherm.

Al vanaf het eerste moment vliegen de ledematen en bloedspetters je in 3-D om de oren. Dit is nog uitbundiger aanwezig dan in het origineel en de makers lijken dit keer nog explicieter de over-the-top gehalte van het ‘300’-universum aan te duiden. Met teksten als “Shut your c*ckhole” en “You fight harder than you f*ck” lijkt dit vermoeden bevestigd. Dit zorgt soms ook onbedoeld gelach maar doet weinig af aan deze achtbaanrit.

Het grootste gemis is waarschijnlijk een cult-personage zoals King Leonidas dat was in het origineel. Sullivan Stapleton als Themistocles komt helaas erg inwisselbaar over. Gelukkig hebben we daarentegen nog wel Eva Green die precies de juiste toon hanteert in haar vertolking van Artemisia. Zonder haar opwindende optreden had ‘300: Rise of an Empire’ het nog erg moeilijk gehad.

Met ‘300: Rise of an Empire’ krijgen we  overdadig meer van hetzelfde en vermoedelijk was dat precies de bedoeling. Een wat minder meeslepend verhaal wordt voornamelijk goedgemaakt door het spectaculaire visuele spektakel en het gave personage Artemisia. Wellicht geen instantklassieker zoals zijn voorganger maar desalniettemin meer dan de moeite waard!

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 6 maart 2014
VOD-release: 16 juli 2014