31 North 62 East (2009)

Regie: Tristan Loraine | 100 minuten | drama, oorlog, thriller | Acteurs: Heather Peace, Lee Godfrey, Aurélie Bargème, John Rhys-Davies, Kulvinder Ghir, Marina Sirtis, George Calil, Adrian Goulder, Chris Goulder, Tristan Loraine, Kammy Darweish, Kate Garbutt, Brad Bennetts, Leofwine Loraine, Christopher Simpson

Politiek bewuste, maatschappijkritische films over oorlogen zijn er genoeg, maar het valt niet altijd mee om de juiste toon en balans te vinden. Er schuilt altijd het gevaar dat het te prekerig of te tranentrekkerig wordt. Ook is het belangrijk dat de mate van realisme in het oog gehouden wordt. Als hier teveel een loopje meer wordt genomen, kan de betrokkenheid van de kijker snel verdwijnen, in ieder geval wat de boodschap van de film betreft. Tegelijkertijd is het prettig als de film ook weer niet te statisch en praterig wordt, waarin alles alleen maar om de argumenten of informatieve elementen gaat. ’31 North 62 East’ is in het acteerwerk meestal niet overdreven theatraal en weet in de eerste helft best een intrigerende doofpotaffaire te creëren, die nog redelijk geloofwaardig is. Jammer genoeg wordt de film, wanneer de vertelling zich van Afghanistan volledig naar Engeland verplaatst, al gauw een opeenstapeling van onwaarschijnlijke plotwendingen en overdreven, Rambo-achtige eenmansacties.

’31 North 62 East’ is goed bedoeld en heeft maatschappijkritiek die misschien naïef is, maar zeker relevant. Dat politici bereid zijn veel “bijkomende schade” te veroorzaken om hun eigen positie veilig te stellen – en, als het even kan hier een leuk zakcentje bij te verdienen – is misschien bekend, maar zal altijd iets blijven waar tegen gestreden moet worden. Er worden naast de gebeurtenissen in de film ook nog onzorgvuldigheden en regelrechte leugens aan de kaak gesteld, bijvoorbeeld omtrent de reden van (het beginnen van) de oorlog in Irak en de wijze waarop het bestaan van zoiets als een Golfoorlogsyndroom ronduit ontkend wordt. En daar is niets mis mee. Publieke verontwaardiging over deze zaken is terecht. Maar of dit nu de film is waarmee grote groepen mensen gemobiliseerd zullen worden… Vast niet.

De film begint interessant en de passages waarin Jill “verhoord” wordt in Afghanistan zijn erg intens, maar helaas wordt deze kracht niet vastgehouden, en moet alles via een stereotiepe eindconfrontatie opgelost worden. Natuurlijk komt dan alle vuile was buiten te hangen en zijn er geen losse eindjes meer. Dit alles voelt veel te gemakkelijk aan. Het is ook bijzonder te betreuren dat de acteur met de grootste naam, John Rhys-Davies (Gimli in ‘The Lord of the Rings’), vooral in negatieve zin bijblijft door zijn schmierende, onsubtiele vertolking van de rol van de Britse premier met skeletten in zijn kast. Het uitgangspunt van ’31 North 62 East’ is wellicht goed, maar de afwerking had een stuk subtieler gekund. Of liever, gemoeten.

’31 North 62 East’ verschijnt donderdag 6 december 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 13 november 2012 te huur.