35 Rhums (2008)

Regie: Claire Denis | 100 minuten | drama | Acteurs: Alex Descas, Mati Diop, Nicole Dogue, Grégoire Colin, Jean-Christophe Folly, Djédjé Apali, Eriq Ebouaney, Ingrid Caven, Stéphane Pocrain, Julieth Mars Toussaint, Adèle Ado, Mary Pie, Cheikh Toure, David Saada, Mario Canonge

Wie ooit een film heeft gezien van Claire Denis weet dat we hier te maken hebben met een eigenzinnige cineaste. De films van de Française zijn sfeervol, prachtig geschoten maar niet altijd even makkelijk te doorgronden. De films hebben soms een mystieke kwaliteit, maar met zo’n uitspraak maak je het de gemiddelde filmliefhebber ook niet gemakkelijker. Gelukkig dan maar dat ‘35 Rhums’ een redelijk toegankelijke film is. En een pareltje bovendien.

In ‘35 Rhums’ maken we kennis met een vader, zijn dochter, de buurman, de buurvrouw en nog wat karakters. Dochter heeft de leeftijd waarop kinderen het ouderlijk huis verlaten, en vader heeft het daar bij voorbaat moeilijk mee. Vader heeft bovendien de pech dat hij als treinmachinist genoeg tijd heeft om over dat aanstaande vertrek te tobben. Waar moeder is gebleven blijft nog even onduidelijk.

‘35 Rhums’ is zo’n film waarin op het eerste gezicht niets gebeurt, maar waar onderhuids van alles aan de gang is. De film legt niets uit, er is ook nauwelijks een plot, dus mag je als kijker de puzzelstukjes zelf in elkaar passen. Zo ontspint zich een verhandeling over gehechtheid, afscheid, liefde, dood, liefde, liefde en nog eens liefde. En dan vooral de onbreekbare liefde tussen vader en dochter, een liefde die in tedere, pure scènes tot ons komt.

In tegenstelling tot de meeste Franse psychodrama’s wordt in ‘35 Rhums’ nauwelijks gesproken en de dingen die wél worden gezegd zijn van een prozaïsche alledaagsheid. Het zijn de beelden die hier het verhaal vertellen, beelden van eenzaamheid en anonimiteit in de grote stad, van vanzelfsprekende kameraadschap, van een zachte aanraking, een intieme dans. En onder die sfeervolle beelden stroomt en streelt de al even sfeervolle score van good old Tindersticks.

Misschien is het grootste compliment dat je ‘35 Rhums’ kunt geven, dat zijn schoonheid en aantrekkingskracht nauwelijks in woorden is te vatten. Film zoals film is bedoeld, van een cineaste van de meest zeldzame soort.

Bioscooprelease: 16 juli 2009
Speciale vertoning: Claire Denis – Trouble-Making Magic, 29 februari – 20 maart 2024, Eye Filmmuseum