38 témoins (2012)

Regie: Lucas Belvaux | 99 minuten | drama | Acteurs: Yvan Attal, Sophie Quinton, Nicole Garcia, François Feroleto, Natacha Régnier, Patrick Descamps, Didier Sandre, Bernard Mazzinghi, Laurent Fernandez, Pierre Rochefort, Philippe Résimont, Sébastien Libessart, Dimitri Rataud, Vincent Lebodo, Anne-Sophie Pauchet, Jean-Pierre Guiner, Laurent Manzoni, Corinne Belet, Rose Folloppe, Audrey Lecoq, Nicolas Ragu, Sandrine Landuré, Isabelle Lemetais, Isabelle Feron, Gilles Trinques, Bruno Joignant, Céline Vacher, Christian Jouen, Aurélie Valetoux, Jean-Michel Aphatie, Jean-Luc Guion Firmin, Martin Delavenne, Bastien Le Moan, Jean-Marc Toutain, Ophélie Anfry, Sylvette Bonnamour, Maud Longuet, Christelle Thibon

Een moord met 38 getuigen. Dat zou op het eerste oog een koud kunstje moeten zijn voor de politie om op te lossen. Dat dit nog wel eens kan tegenvallen blijkt in de Franstalige thriller ‘38 témoins’ (38 getuigen). Wanneer een jonge studente in de Franse havenstad Le Havre midden in een woonwijk ’s nachts op zeer brute wijze om het leven wordt gebracht, zijn er op dat moment in totaal 38 buurtgenoten thuis. Als de politie ter plaatse is om het onderzoek te starten, beweert niemand echter ook maar iets gehoord of gezien te hebben van de moordpartij. Iedereen sliep en niemand heeft iets verdachts gehoord. Zo ook Pierre Morvand (Yvan Attal), een van de 38 bewoners die thuis was op het moment van de moord. Wanneer zijn vrouw Louise (Sophie Quinton) de dag erna terugkomt van een zakenreis merkt ze dat Pierre zich nogal vreemd gedraagt en besluit ze uit te zoeken wat er allemaal gebeurd is tijdens haar afwezigheid.

Wat ‘38 témoins’ onderscheidt van de gemiddelde detectivefilm is dat de focus van het verhaal eigenlijk nauwelijks op het oplossen van de moord ligt. In plaats daarvan focussen de makers zich veel meer op de rol van de getuigen in deze zaak. Die rol blijkt al vrij snel nogal dubieus. Het is zeker een interessante keuze van regisseur Lucas Belvaux, maar tegelijkertijd pakt zijn beslissing niet helemaal goed uit. Met name in de latere scènes, wanneer duidelijk wordt wat er precies gaande was gedurende de betreffende nacht, voelt het allemaal wat vergezocht aan wat de film je wilt laten geloven. Zonder al te veel te verklappen is het veilig te stellen dat ’38 témoins’ niet echt kan overtuigen, met een paar nogal vreemde scènes op het einde als gevolg. De slotscène mag met recht een anticlimax genoemd worden.

Dat is jammer, want ‘38 témoins’ begint zonder meer aardig en weet de aandacht goed vast te houden. De rol die Pierre speelt in de hele moordzaak is lange tijd onduidelijk en dit maakt het onderzoek interessant. Zijn karakter is in het begin erg intrigerend. Met name de eerste scènes van de film zijn dan ook spannend. Er hangt een lekker mysterieus sfeertje. En hoewel het tempo laag ligt en dit gedurende de hele film ook zo blijft, stoort dit geenszins: het geeft het de makers meer tijd om het verdere verhaal uit de doeken te doen.

Helaas blijft alles iets te veel bij goede bedoelingen en leuke probeersels. Uiteindelijk zaait ’38 témoins’ te vaak verwarring. Zo worden de scènes in Le Havre continu onderbroken door nogal vreemde shots van de haven en vrachtschepen. Deze shots zijn in eerste instantie te verklaren omdat Pierre en Louise beiden werken in de scheepvaartindustrie. Ze worden echter enorm frequent ingezet zonder een duidelijk doel; aan de sfeer voegen ze weinig toe en na drie keer weet je wel dat Le Havre een havenstad is. ‘38 témoins’ is uiteindelijk te veel een verhaal van gemiste kansen geworden. Ondanks alle goede intenties overtuigt het onvoldoende. Spijtig, het interessante scenario en uitgangspunt hadden beter verdiend.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 28 juni 2012
DVD-release: 29 oktober 2012