4:30 (2007)

Regie: Royston Tan | 93 minuten | drama | Acteurs: Young-jun Kim, Xiao Li Yuan

Royston Tan is een veelbelovende nieuwe cineast, afkomstig van de Temasek Polytechnic University in Singapore. Hun ‘Moving Images’ opleiding belooft jonge gemotiveerde filmmakers een kans om hun cinematografische dromen werkelijkheid te maken en in Tans voetsporen te treden. Want hij heeft het vergeschopt. Sinds 1995 heeft Tan een hele schare aan prijzen gewonnen voor zijn artistieke muziekvideo’s en korte films. Vooral de producties ’15’ en ‘Monkeylove’ vielen op maar ook ander werk van Tan wordt hoog aangeslagen.

En waarom eigenlijk? ‘4:30′, een full-length film uit 2005 is juist een abrupte ommekeer voor het oeuvre van Tan waarin voorheen visueel prikkelende films met veel muziek en dans centraal stonden. Het verhaal van eenzame jongen Xiao Wu wiens zoektocht naar menselijk contact door Tan wordt verpakt in een met duistere en groene kleuren verlichte wereld, is een verbeelding van eenzaamheid als gevoel. Sowieso is dit een belangrijke rode draad door meer werken van Tan, zoals hij zelf al uitlegt: “het creatieve proces is een mogelijkheid om met je innerlijk te communiceren.” Het omgaan van het innerlijke met de buitenwereld uitgedrukt in beelden. Geen lichte kost voor een avondje film.

Xiao Wu’s moeder is weg voor zaken en hij is alleen thuis. Bovendien mist hij zijn vader. Hij verwerkt zijn eenzaamheid op geheel eigen wijze. De persoon die het dichtst bij hem staat (letterlijk) is Jung, een man die een kamer huurt in het appartement waar Wu woont en die het zo moeilijk heeft met het verwerken van het verlies van zijn partner dat hij regelmatig zelfdoding overweegt. Ook hij verwerkt zijn eenzaamheid op geheel eigen wijze.

De film maakt veel gebruik van groene, donkere kleuren en lusteloze locaties om zo de emotionele eenzaamheid van de hoofdrolspelers extra te benadrukken. Verder maakt Tan gebruik van langdurende shots en wordt er vrijwel geen dialoog gesproken. Duidelijk is dat ‘4:30’ geen film is waar de gemiddelde bioscoopbezoeker wat mee kan. Daarvoor is hij te ‘moeilijk’. Dit is een film die probeert de toeschouwer te laten meedenken en meebeleven hoe Xiao Wu en Jung in hun eenzaamheid met elkaar omgaan. Voor de filmliefhebber die ervan houdt om op een ander intellectueel niveau te worden aangesproken door een film en die hier ervaring mee heeft is ‘4:30’ ongetwijfeld wel een geslaagde ervaring.

Joost Hoedemaeckers

Bioscooprelease: 17 juli 2008