47 Ronin (2013)

Regie: Carl Rinsch | 119 minuten | actie, avontuur, fantasie | Acteurs: Keanu Reeves, Hiroyuki Sanada, Kô Shibasaki, Tadanobu Asano, Min Tanaka, Jin Akanishi, Masayoshi Haneda, Hiroshi Sogabe, Takato Yonemoto, Hiroshi Yamada, Shû Nakajima, Cary-Hiroyuki Tagawa, Neil Fingleton, Rinko Kikuchi, Natsuki Kunimoto

Het tragische verhaal rond de 47 ronin geldt als een van de meest bekende verhalen in Japan en is verankerd in de Japanse cultuur. Zo sterk verbonden zelfs, dat bewerkingen (toneelstukken, films, literatuur) ervan hun eigen term hebben gekregen: Chūshingura.

Na een initiële aankondiging in 2008 heeft het dus nog even geduurd voordat debuterend regisseur Carl Rinsch deze eerste westerse bewerking aan het filmgaand publiek mocht presenteren. Naast Keanu Reeves vinden we een grotendeels onbekende Japanse cast, alhoewel de meesten Hiroyuki Sanada nog zullen herkennen uit onder andere ‘The Last Samurai’ en ‘The Wolverine’.

De wilde Kai (Keanu Reeves) wordt op jonge leeftijd geadopteerd door Lord Asano (Min Tanaka), vorst van de provincie Ako. Hij wordt door iedereen behandeld als buitenbeentje behalve door Lord Asano’s dochter Mika (Kô Shibasaki). Vele jaren later wordt Ako vereerd met een bezoek van Shogun Tsunayoshi (Cary-Hiroyukin Tagawa) en ook Lord Kira (Tadanobu Asano), vorst van een naburige provincie is uitgenodigd.

Dit bezoek heeft fatale consequenties voor Lord Asano en heerschappij van Ako wordt overgedragen aan Lord Kira die Mika tot zijn toekomstige bruid benoemt. De verbanning van de samoerais van Lord Asano, onder leiding van Ôishi (Hiroyuki Sanada), verandert hen in ronin (samoerai zonder meester). Zij zinnen op wraak  en het geheimzinnige verleden van Kai zou hierbij goed pas van kunnen komen.

Een problematische totstandkoming hoeft niet per se een mindere film te betekenen. Het beste voorbeeld hiervan is toch nog wel het meesterwerk van Francis Ford Coppola, ‘Apocalypse Now’. Helaas gaat dit niet op voor ’47 Ronin’. Het ongetwijfeld vele geknip en geplak heeft ervoor gezorgd dat de kern van het originele Japanse verhaal grotendeels verloren is gegaan.

Dit zal ten eerste zijn vanwege de matige implementatie van het extra verzonnen personage Kai. Er wordt getracht het personage van Keanu Reeves te bombarderen tot hoofdpersoon terwijl in het originele verhaal Ôishi het voortouw neemt. Dit zorgt voor een ongeloofwaardige karakterontwikkeling en getouwtrek over wiens verhaal dit nou werkelijk is. Een meer natuurlijke benadering van het verhaal was een interessantere optie geweest.

Ook de introductie van de vele fantasyelementen voegen niks toe aan het verhaal. Het gebruik van CGI hiervoor lukt deels; op sommige momenten oogstrelend mooi en op andere momenten erg teleurstellend. Daarentegen zijn de kostuums en sets wel van een hoog kaliber. Volgens de makers werd er gemikt op ‘Lord of the Rings’-achtige grootsheid. Samen met de  groots opgezette actiescènes laat het royale budget van 225 miljoen dollar zich hier goed zien.

Mensen met een korte aandachtsboog hoeven zich geen zorgen te maken met ’47 Ronin’, er vindt genoeg scèneherhaling en overbodige uitleg plaats. Vooral de Shogun heeft een er handje van. Hij leunt nog net niet richting de camera tijdens het uitleggen van de zoveelste samoeraiterm.

Door de vele “hit & miss” momenten ontstijgt ’47 Ronin’ nooit het niveau van middelmatigheid. Als er net zoveel aandacht was besteed aan het script als aan de aankleding dan had dit een van de betere samoeraifilms kunnen zijn. In dit geval is de pen machtiger dan het zwaard.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 26 december 2013
DVD- en blu-ray-release: 30 juli 2014