5 to 7 (2014)

Regie: Victor Levin | 95 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Anton Yelchin, Bérénice Marlohe, Olivia Thirlby, Glenn Close, Eric Stoltz, Frank Langella, Lambert Wilson, Joseph D’Onofrio, Jocelyn DeBoer, Dov Tiefenbach, Amina Robinson, Kelly Hartnett

Ware liefde duurt het hele leven. Filmliefde duurt vaak niet langer dan de titel aangeeft. Je hebt zinderende filmaffaires van 9,5 week, liefdes die oplaaien tijdens 4 huwelijken en een begrafenis, droevige affaires die 80 dagen standhouden. Met de Amerikaanse romantische komedie ‘5 to 7’ kunnen we er weer zo eentje bijschrijven. Zoals de titel al aangeeft vindt de romantiek hier plaats tussen 5 en 7 in de avond. Maar alleen op werkdagen.

De personages die er zo’n strak romantisch schema op nahouden zijn Brian en Arielle. Hij is een ongepubliceerd schrijver van 24, zij een beeldschoon Frans ex-model van 33. Hij is vrijgezel, zij is een getrouwde moeder van 2 kinderen. Arielle en haar echtgenoot laten elkaar volledig vrij, al moeten de buitenechtelijke vrijages vanwege werk en kinderen plaatsvinden tussen 5 en 7. Die regeling werkt een tijdje prima, maar wat als de gevoelens uiteindelijk zo diep gaan dat een affaire van 5 tot 7 niet meer volstaat?

Met een plot als deze kun je alle kanten op, van Hollywoodkomedie tot nonchalante mumblecore. ‘5 to 7’ bedient vooral de liefhebbers van de betere Joods-Amerikaanse humor (‘Seinfeld’, ‘Mad about You’). De film bevindt zich ergens tussen ‘Mad about You’ en de relatiekomedies van Woody Allen. Dus veel spitsvondige dialogen, intelligente humor, intellectueel geroezemoes en af en toe een beetje gekkigheid. En natuurlijk een onmiskenbaar joods ouderpaar, hier in de gedaanten van Glenn Close en Frank Langella.

De humor van ‘5 to 7’ maskeert een serieuze ondertoon. De film mijmert wat af over trouw, spijt, cultuurverschillen, ambitie, roeping en passie. De onorthodoxe relatie tussen de jongere vrijgezel en de oudere getrouwde vrouw werkt verfrissend, de melancholie waarmee de gedoemde affaire is overgoten voelt ook al prima. Qua acteren is de schone Bérénice Marlohe geen meevaller, maar Olivia Thirlby is helemaal geweldig als de prettig gestoorde redactrice Jane. Ook Langella, Yelchin en Close doen het prima.

‘5 to 7’ is iets te bijdehand voor een popcorn-romcom, maar voor een enigszins ontwikkeld publiek is hij prima te genieten. Dus wie tussen 5 en 7 niet naar zijn minnaar of minnares hoeft, doet zichzelf een groot plezier met deze film. En hij/zij houdt nog een half uur over ook!

Bioscooprelease: 13 augustus 2015
VOD-release: 3 december 2015
DVD-release: 4 december 2015