50/50 (2011)

Regie: Jonathan Levine | 100 minuten | drama, komedie | Acteurs: Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen, Anna Kendrick, Bryce Dallas Howard, Anjelica Huston, Julia Benson, Philip Baker Hall, Jessica Parker Kennedy, Marie Avgeropoulos, Beatrice Ilg, Luisa D’Oliveira, Lauren Miller, Veena Sood, Andrew Airlie, Serge Houde

Meestal gebruikt het soort indiekomedies waartoe ‘50/50’ behoort een grote hoeveelheid aan cinematische middelen om hun verhaal te vertellen. Er wordt vaak en enthousiast gewisseld tussen kleur, zwart-wit, muziekvideo en animatie, waarna er in de vaak non-lineaire lijn gebruik wordt gemaakt van een hippe soundtrack die de perfecte balans vindt tussen onbekende nummers van grootheden en de wat kleinere – en dikwijls meer ingehouden – muziek van verborgen muziekgeheimen. Zie daar de formule voor vele films uit het Independent circuit van Amerika. Geen Hollywoodkrakers, maar ook niet zo klein dat ze daar geheel buiten vallen. Het genre is relatief nieuw en kent zo nog weinig clichés, waar de makers vaak hevig gebruik van maken.

Jonathan Levin verfilmde het script van Will Reiser, die verhaalt over een jongen die kanker krijgt, op de meest positieve en clichérijke manier mogelijk. Waar de karakters uit de film zich soms moeilijk laten beschrijven, volgt het verhaal een gedegen koers en zijn indiekrachten Joseph Gordon-Levitt, Seth Rogen en de relatief onbekende Anna Kendrick ingeschakeld voor een herkenbaar gezicht. Maar niet dat dit erg is. Het script van Will Reiser – die als een outsider kans maakt op een Oscarnominatie – is weliswaar lineair, maar alle andere clichés zijn zeer prettig. De romance tussen Adam (Gordon-Levitt) en zijn psychologe (Kendrick) is zo fijn ongemakkelijk, de aanstekelijke humor is aanwezig in de persoon van zijn beste vriend Kyle (Rogen) en de overbezorgde moeder (Anjelica Huston) en aan Alzheimer lijdende vader (Serge Houde) zorgen voor de droevige noot.

De film laat zien dat clichés soms niet erg zijn, wanneer er goed gebruik van wordt gemaakt. En goed, dan is de muziek van Michael Giacchino wat tam, en is de cinematografie soms een tikje te intens – de luchtige manier waarop met het zware onderwerp omgegaan wordt en de prima soundtrack (met Pearl Jam, Roy Orbison en Radiohead) maken dit goed. Bovendien overtuigt de cast, en weet Joseph Gordon-Levitt na ‘(500) Days of Summer’ en ‘Inception’ opnieuw te scoren, terwijl ‘The Dark Knight Rises’ en de nieuwe Tarantino ‘Django Unchained’ op hem liggen te wachten. Het lijkt erop dat Hollywood binnen enkele jaren hun nieuwe leading man kan verwachten.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 1 december 2011
DVD- en blu-ray-release: 27 maart 2012