500 Days of Summer-(500) Days of Summer (2009)

Regie: Marc Webb | 97 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Joseph Gordon-Levitt, Zooey Deschanel, Geoffrey Arend, Chloe Moretz, Matthew Gray Gubler, Clark Gregg, Patricia Belcher, Rachel Boston, Minka Kelly, Ian Reed Kesler, Darryl Alan Reed, Valente Rodriguez, Yvette Nicole Brown, Nicole Vicius, Natalie Boren, Maile Flanagan, Darryl Sivad, Gregory Thompson, Michael Bodie, John Mackey, Jacob Stroop, Kevin Michael, Sid Wilner, Jean-Paul Vignon, Olivia Howard Bagg, Jennifer Hetrick, Kenneth Hughes, Kevin Leung, Nathan Prevost, Eileen Reardon, Jason Robinson, Charles Walker

In ‘500 Days of Summer’ volgen we Tom en Summer, twee jongvolwassenen die nog niet veel van het leven hebben gebakken. Tom ontwerpt ansichtkaarten, Summer is secretaresse. De twee ontmoeten elkaar op werk, worden verliefd, krijgen een soort relatie en gaan weer uit elkaar. Maar of dat ook het einde van hun verhaal is?

Deze conventionele plot wordt op een minder gebruikelijke manier verteld. We krijgen de gebeurtenissen niet in de normale tijdsvolgorde te zien, maar in een door elkaar gehusselde chronologie. Om de kijker niet te laten verdwalen, wordt voor iedere sequentie aangegeven op welke dag van de 500 dagen uit de titel de scène plaatsvindt.

Ook opmerkelijk is het ontbreken van dwingende plotwendingen. Waar in de meeste romantische komedies overspel, huwelijksplannen, misverstanden en gewezen minnaars opduiken, zien we in ‘500 Days of Summer’ iets heel anders. Een reeks alledaagse gebeurtenissen, die niet het plot voortstuwen maar de stand van zaken binnen de relatie illustreren. De door elkaar gehusselde chronologie komt hierbij van pas. Zo zien we twee bezoekjes aan Ikea, aan het begin en aan het eind van de relatie. In de film zijn de bezoekjes achter elkaar gemonteerd, zodat we verliefdheid zien veranderen in wanhoop, optimisme in melancholie.

Minder afwijkend is de postmoderne stijl van de film. De voice over is op het randje, maar de speelse cinematografie en popculturele verwijzingen zijn meestal geslaagd. Zo komt het slotfragment uit ‘The Graduate’ voorbij, mét Simon and Garfunkel op de achtergrond, maar nu geen ‘Sounds of Silence’ maar ‘Bookends’. Een lied dat past bij het moment (Preserve your memories, they’re all that’s left you) en dat bijdraagt aan de melancholieke ondertoon.

Hoewel echte grappen schaars zijn, valt er genoeg te lachen. Om de vrienden van Tom, zijn bizarre werkkring en zijn kleine zusje, dat hem als een miniatuurtherapeute bijstaat. Toch is de grootste attractie van de film het koppel zelf. Joseph Gordon-Levitt en Zooey Deschanel zetten een stel neer dat je als kijker onmiddellijk in je hart sluit.

Fijne achtergrondmuziek (The Smiths, Wolfmother) en een frisse kijk op de architectuur van Los Angeles, maken het plaatje compleet. ‘500 Days of Summer’ is een  intelligente, grappige en weemoedige film die je ergens kunt plaatsen tussen ‘Garden State’ en ‘Cashback’. Een komedie die je laat lachen en laat sniffen en die je aan het denken zet over zaken als romantiek, illusie en toeval. Aanradertje dus.

Bioscooprelease: 24 september 2009
DVD-release: 3 februari 2010