9 mois ferme (2013)

Regie: Albert Dupontel | 82 minuten | komedie | Acteurs: Albert Dupontel, Sandrine Kiberlain, Nicolas Marié, Philippe Uchan, Philippe Duquesne, Bouli Lanners, Christian Hecq, Gilles Gaston-Dreyfus, Michel Fau, Laure Calamy, Yolande Moreau, Michèle Bernard-Requin, Alex Fondja, John Arnold, Babetida Sadjo, Raphaël Mathon

In ‘9 mois ferme’ besluit de strenge en onkreukbare rechter Ariane (Sandrine Kiberlain) zich een keertje te laten gaan op een werkborrel voor oudejaarsavond, een beslissing met verregaande gevolgen. Een paar maanden later komt ze er namelijk achter dat ze zwanger is. Ze heeft alleen geen idee van wie. Ze is namelijk overtuigd en trots vrijgezel omdat “alle mannen toch lafaards zijn die weglopen”. Ariane houdt zich liever bezig met carrière maken. Daarbij komt nog dat ze zich helemaal niets meer van de betreffende nacht kan herinneren.

De schok is nog groter, als de vader crimineel Bob Nolan (Albert Dupontel, die de film ook geregisseerd heeft en het scenario schreef) blijkt te zijn. Bob staat terecht voor de bizarre moord op een bejaarde man, waarbij hij de ogen van het slachtoffer zou hebben opgegeten. Ariane wilde al geen kinderen, maar al helemaal niet van deze gevaarlijke gek!

‘9 mois ferme’ is een fijne eigenzinnige film, boordevol zwarte humor en bizarre personages. Het is een originele film die een soort combinatie is tussen een klucht en een zwarte komedie. Niet elk personage is even leuk, maar dat wordt gecompenseerd door de hoofdrolspelers, die erg goed op dreef en op elkaar ingespeeld zijn. De chemie tussen het stijve ijskonijn Kiberlain  (‘L’appartement’) en de kinderlijke en vrij onnozele Dupontel (‘Irréversible’) werkt heel goed.

Wat ook positief is dat ‘9 mois ferme’ op geen enkel moment voorspelbaar wordt, een gevaar dat bij komedies toch vaak op de loer ligt. Het verhaal is bizar maar wel verfrissend en de eigenaardigheid is met verve gedaan en gaat daarom nergens storen. Let goed op wanneer het nieuws voorbij komt, want er zit een leuke verrassing in de film in de vorm van twee hele grappige cameo’s in deze film. Regisseur Terry Gilliam komt voorbij als een geschifte seriemoordenaar en acteur Jean Dujardin (die een Oscar won voor ‘The Artist’) doet mee als doventolk.

‘9 mois ferme’ is een verrassende komedie zoals ze over het algemeen niet in Hollywood gemaakt worden. Een beetje vreemd misschien, maar het kijkt lekker weg.

Sylvia Bakker

DVD-release: 5 maart 2014