A Bay of Blood – Reazione a catena (1971)

Regie: Mario Bava | 81 minuten | horror, thriller | Acteurs: Claudine Auger, Luigi Pistilli, Claudio Camaso, Anna Maria Rosati, Cristea Avram, Leopoldo Trieste, Laura Betti, Brigitte Skay, Isa Miranda, Paola Montenero, Guido Boccaccini, Roberto Bonanni, Giovanni Nuvoletti

Mario Bava (1914-1980) was tijdens zijn leven een ondergewaardeerde regisseur. Pas na zijn dood kwam de echte erkenning, en filmmakers als Quentin Tarantino en Martin Scorsese roemen Bava om zijn innovativiteit en originaliteit. De vader van Bava, Eugenio, was in Italië een bekende cinematograaf en ontwerper van special effects. Zelf wilde Bava in eerste instantie kunstschilder worden, maar uiteindelijk besloot hij in zijn vaders voetsporen te treden en werd hij cinematograaf. Hij was erg succesvol in zijn vak, en onder andere wegens de innovatieve belichtingstechnieken die hij gebruikte was hij één van de meest ingehuurde technici in de Italiaanse filmwereld.

In 1956 kreeg Mario Bava voor het eerst de kans een film deels zelf te regisseren. Voor de regie van ‘I Vampiri’ (‘The Devil’s Commandment’), de eerste Italiaanse horrorfilm met geluid, werd Bava’s vriend Riccardo Freda aangetrokken. Maar Freda kreeg al snel ruzie met de producers van de film. Bava, die was betrokken bij de film als licht- en special effects-man, nam het over van Freda. I Vampiri werd geen commercieel succes, maar opende voor Bava de deur naar een carrière als regisseur.

Na een relatief succesvolle periode in de jaren zestig, nam de belangstelling voor zijn films in de jaren zeventig af. Hierdoor raakte Bava enigszins gedesillusioneerd en had hij steeds minder plezier in het filmmaken. In 1980 overleed hij op 65-jarige leeftijd aan een hartaanval. De man die in de jaren zestig gemiddeld twee films per jaar afleverde, maakte in de laatste vijf jaar van zijn leven nog maar twee films, waarvan er één een TV-film was.

‘A Bay of Blood’ (‘Reazione a catena) werd door de critici goed ontvangen. Het is een film waarin schrikeffecten en bloederige moordscènes worden gecombineerd met zwarte humor. Ieder slachtoffer wordt op een andere manier om het leven gebracht. Er is destijds veel geknipt in ‘A Bay of Blood’ voordat deze kon worden uitgebracht, omdat sommige scènes als nogal schokkend werden ervaren.

Kenmerkend voor de thrillers van Bava is het ontbreken van karakters die sympathie zouden kunnen opwekken bij de kijker. Ook in ‘A Bay of Blood’ zijn er geen helden te bekennen. Hoofdfiguren Renata, Albert, Simon, Ventura en Laura zijn allemaal egoïstisch, inhalig en berekenend. Renata (een uitstekende rol van voormalig Miss Frankrijk Claudine Auger, die ook in de James Bond- film ‘Thunderball’ was te zien) spant de kroon: ze is een echte überbitch, die alles en iedereen naar haar hand probeert te zetten. Haar man Albert is een ruggengraatloze figuur die precies doet wat ze hem opdraagt.

Geloofwaardigheid speelt geen grote rol in het verhaal, dat voornamelijk dient om twee onderliggende thema’s te onderstrepen: mensen zijn ondanks een dun laagje beschaving niet meer dan beesten (in dit geval wordt de mens vergeleken met een insect), en de dood is voor iedereen onvermijdelijk.

Van alle vreemde plotwendingen in het script is de wending die het verhaal aan het einde neemt de meest onverwachte. Het is alsof Bava en de scriptschrijvers op het laatste moment nog even een plaagstootje wilde uitdelen, en dat is ze hiermee ook goed gelukt.

‘A Bay of Blood’ is gemaakt met veel gevoel voor stijl. Ondanks de vele moordscènes is de film dan ook geen moment ranzig. En hoewel het hier een thriller betreft, komen degenen die veel spanning en sensatie verwachten bedrogen uit. Maar wie van artistieke, originele films met een onderliggende boodschap houdt zal ‘A Bay of Blood’ zeker weten te waarderen.

Saskia Blokker