A Better Tomorrow 2 – Ying hung boon sik II (1987)

Regie: John Woo | 105 minuten | drama, misdaad, thriller | Acteurs: Dean Shek, Lung Ti, Leslie Cheung, Yun-Fat Chow, Emily Chu, Fui-On Shing, Kenneth Tsang, Regina Kent, Sing Chau Wai, Marco Wo, Ken Boyle, Ming Yan Lung, Sammy Lee, Chindy Lau, Shan Kwan

‘A Better Tomorrow’ uit 1986 van John Woo werd in China een enorme hit en wordt daar binnen de landsgrenzen nog steeds beschouwd als een van de beste films aller tijden. Het gangsterepos maakte van John Woo (‘Face Off’, ‘Mission: Impossible II’) een toonaangevend regisseur en voor Chow Yun Fat (‘The Corruptor’, ‘Anna and the King’) betekende het zijn internationale doorbraak. Een vervolg was dus onvermijdelijk en slechts een jaar later kwam ‘A Better Tomorrow 2’ uit.

In dit deel maken we weer kennis met Ho, de schurk die het rechte pad heeft gekozen en Kit, zijn broertje de politieagent. Beiden gaan ze undercover om te proberen Johnny Lung achter de tralies te krijgen. Lung blijkt echter het doelwit van een aanslag en moet noodgedwongen het land worden uit gesmokkeld door Ho en komt zo terecht in New York. Ondertussen is Ken (Chow Yun Fat) ook woonachtig in New York waar hij een restaurant runt en met moeite de lokale maffiosi van zich af kan houden. De Triadegangsters in Hong Kong zijn er inmiddels achter gekomen waar Johnny zich schuil houdt en plegen een mislukte aanslag op zijn leven. Uiteindelijk besluiten Ken, Kit, Ho en Johnny gezamenlijk achter de grote baas aan te gaan om hem koste wat kost om te brengen.

‘A Better Tomorrow 2′ is een vervelende film. Het origineel was nog wel aardig vanwege de spectaculaire actiescènes, mooie slowmotions en aardig acteerwerk. In deel twee is alles simpelweg een stuk minder. Het lijkt wel of John Woo niet echt zijn best heeft gedaan, uiteraard zijn er veel schietscènes, close-ups en vloeit het bloed rijkelijk, maar ook dat kan deze film niet redden. De belangrijke John Woo thema’s als loyaliteit, eer, vriendschap en wraak zijn in deze film ook weer duidelijk aanwezig en wederom worden de actiescènes begeleid door hele foute Chinese synthesizermuziek. De stervende held rookt nog een sigaret voordat hij zijn laatste adem uitblaast en de stoere machogangster blaast de rook van zijn loop nadat hij net een dozijn schurken heeft neergeknald. Het script is bijzonder rommelig en de dialogen zijn bij vlagen stuitend slecht en het is allemaal zo clichématig en afgezaagd dat je je echt kan afvragen wat John Woo bezield heeft om zo’n slechte opvolger te produceren en daarmee de mythe van ‘A Better Tomorrow’ te ontkrachten, een mythe die trouwens alleen in China bestaat. Verder worden er ook geen woorden vuil gemaakt aan dit halfbakken sequel: het origineel is wel de moeite waard, dit deel móet overgeslagen worden.

Hendrik Dijkhuis

Waardering: 1.5