A Blast (2014)

Regie: Syllas Tzoumerkas | 83 minuten | drama, thriller | Acteurs: Angeliki Papoulia, Vassilis Doganis, Maria Filini, Themis Bazaka, Giorgos Biniaris, Efthymis Papadimitriou, Eleni Karagiorgi, Christoph Berlet, Haris Attonis, Nikolas Piperas, Vassia Bakakou

De Grieken hebben een collectief trauma te verwerken; de crisis van 2010 heeft flink in de nationale psyche gehakt. De Griekse samenleving is ontwricht, niet alleen op economisch maar ook op relationeel niveau. Tenminste dat mogen we afleiden uit ‘A Blast’ (2014), een film over een vrouw voor wie het leven allemaal even te veel wordt en een wanhoopsdaad begaat. Een vage beschrijving van het verhaal misschien, maar veel duidelijker worden de beweegreden van het hoofdpersonage niet.

Maria (Angeliki Papoulia) is een bijna manisch gelukkige vrouw van twintig wanneer zij haar aanstaande echtgenoot Yannis ontmoet. Yannis is zeeman en vaak vele maanden van huis. Dit laatste tot groot verdriet van Maria die er helemaal alleen voor staat wanneer zij, drie kinderen later, door haar moeder opgezadeld wordt met een torenhoge schuld. Haar vader kijkt lijdzaam toe, maakt zich af en toe eens druk, maar is te zwak om zelf iets te doen of om Maria te steunen. Als klap op de vuurpijl blijkt Maria’s man Yannis er een homoseksuele relatie op na te houden met zijn scheepsmaat. Maria is al geruimere tijd minder gelukkig, maar ziet tenslotte al haar dromen in rook opgaan.

Op de achtergrond speelt zich ondertussen de schuldencrisis af; nerveuze berichten op de radio, lange rijen en een explosieve sfeer op het belastingkantoor. Maar de crisis is meer dan alleen een achtergrond waartegen de psychologische ontwikkelingen plaatsvinden; het lijkt er meer op dat het verhaal van Maria en haar familie een allegorie is voor de crisis. Als Maria de Griekse ziel is dan zijn haar ouders de falende en corrupte economie en zwakke overheid. Yannis lijkt de belichaming van de ultieme Griek, type Zorba, maar blijkt uiteindelijk een onbetrouwbare partner die vooral uit is op bevrediging van zijn eigen lusten.

Of ‘A Blast’ nu een allegorie is of een psychologisch drama, in beide gevallen ontbreekt het aan voldoende onderbouwing. Dit gemis werkt regisseur Syllas Tzoumerkas deels weg door de film volslagen asynchroon te knippen, waardoor het verhaal sowieso niet makkelijk te volgen is. De film is als een puzzel waarbij de schijn, tot het einde aan toe, wordt volgehouden dat de beelden rijk en vol van betekenis zijn. Helaas wordt de belofte van een geslaagd samenvallen van de losse delen, wanneer het laatste stukje van de puzzel op zijn plaats valt, niet ingelost.

Alberto Ciaccio

Bioscooprelease: 12 maart 2015
VOD-release: 15 maart 2016