A Brand New Life – Yeo-haeng-ja (2009)

Regie: Ounie Lecomte | 92 minuten | drama | Acteurs: Sae Ron Kim, Do Yeon Park, Myeong-shin Park, Seong-kun Mun, Ah-sung Ko, Kyung-gu Sol

‘A Brand New Life’ is een Frans/Zuid-Koreaanse coproductie over een meisje die in een weeshuis terecht komt, een jeugdfilm dus. Ware het niet dat de film hiermee tekort gedaan zou worden. Het is een film die voor elke leeftijdscategorie aantrekkelijk is. Een zware thematiek, overtuigend acteerwerk en een schitterende cinematografie vormen de basis van dit hedendaagse meesterwerk.

Jinhee (Sae Ron Kim) is negen jaar oud en woont bij haar vader. Op een dag vertelt haar vader dat ze een reisje gaan maken en nietsvermoedend gaat de blije Jinhee mee. Het reisje blijkt een enkele reis naar een katholiek weeshuis. Jinhee kan niet begrijpen dat haar vader haar daar achterlaat en wil niets anders dan aan de nonnen en het weeshuis te ontsnappen. Langzaam maar zeker raakt Jinhee gewend aan het leven in het weeshuis en wordt bevriend met Sookhee. Wanneer Sookhee geadopteerd dreigt te worden lijkt Jinhee opnieuw alle vertrouwen te verliezen.

Vanaf het eerste shot valt het bijzondere camerawerk op. Jinhee zit achterop de fiets bij haar vader, de camera in close-up gericht op haar gezicht en zonder enige muzikale ondersteuning wordt een lachend klein meisje gadegeslagen. De vader komt niet duidelijk in beeld waardoor hij een soort van schim blijft. Een prachtig intro waarin meteen duidelijk wordt dat het om een film met een duistere ondertoon gaat.

Sae Ron Kim acteert magnifiek, om op zo’n jonge leeftijd al een compleet scala aan uitdrukkingen te beheersen is bewonderenswaardig. Ze zet precies op de juiste manier haar personage neer, de pijn na het vertrek/verraad van haar vader is elke seconde in haar ogen te lezen en doet het hart bijna breken. Niets wat Jinhee doet lijkt gemaakt, haar bewegingen, keuzes en emoties lijken recht uit haar hart te komen.

Regisseur Ounie Lecompte kiest een gewaagde artistieke inslag voor een jeugdfilm. Het verhaal ontvouwt zich op een redelijk trage manier, iets wat voor kinderen nog wel eens de nekslag kan betekenen maar in ‘A Brand New Life’ is het tegendeel waar. Elke scène imponeert, elke ontwikkeling is gebaseerd op het detail van emotie. Vooral de cinematografie maakt deze film tot een onvergetelijke ervaring. Elk beeld lijkt een schilderij te zijn, waar vooral veel aandacht aan de compositie wordt besteed. Opnames met een wit beeld van de heilige maagd Maria in de tuin en op de achtergrond de contouren van het weeshuis zorgen voor een bijna magische sfeer.

Het begraven van een vogeltje is voor een kind een zeer treurige gebeurtenis, en ook deze emotie weet de regisseur tot in de puntjes te perfectioneren. Met haar kleine handen graaft Jinhee een gat voor de vogel, vervolgens bedekt ze het gat met omringende bladeren en heft ze na afloop een gebed aan voor het pas overleden dier. Haar gravende en met bladeren bedekkende handen vullen het beeld in deze scène, een uiterst intieme keuze van de regisseur. Scènes die doen denken aan het werk Chang-dong Lee, die furore maakte ‘Secret Sunshine’ en jawel, hij heeft meegeschreven aan het script en behoort tot de producenten van de film. Het perfect in beeld brengen van eenzaamheid en verdriet lijkt een stijlkenmerk van Chang-Dong Lee die alleen hij in de juiste proporties weet te hanteren. Nergens slaat het om naar melodramatische taferelen, het zijn de pure emoties van een klein meisje in een moeilijke fase van haar leven.

Een intrigerend verhaal, gebaseerd op het levensverhaal van de regisseur, over een meisje dat zich verraden voelt door haar vader, zijn keuzes niet snapt en met een compleet nieuw leven moet beginnen. ‘A Brand New Life’ is een jeugdfilm zoals ze niet vaak meer verschijnen.

Meinte van Egmond