A Company Man – Hoi-sa-won (2012)

Regie: Sang-yoon Lim | 97 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Ji-Sub So, Mi-yeon Lee, Do Won Kwak, Dong-jun Kim, Kyeong-yeong Lee

Eind jaren 80 en begin jaren 90 was regisseur John Woo dé man. Hij zette vrijwel eigenhandig een genre op de kaart: ‘heroic bloodshed’. Actiefilms waarin in slow motion bloed werd vergoten en waarbij grof geweld hand in hand ging met een flinke portie melodrama. Je vraagt je nu waarschijnlijk af wat deze intro met ‘A Company Man’ te maken heeft. Nou behoorlijk wat…

Het Zuid-Koreaanse ‘A Company Man’ is een ode aan het genre dat in 1989 echt begon met ‘A Better Tomorrow’ en ‘The Killer’ en in 1992 de wereld opschrok met genreklassieker ‘Hard Boiled’. Soapacteur Yun-Fat liet zien dat hij geknipt was voor brute actiefilms en de Oosterse versie van Bruce Willis was. De regisseur en acteur probeerden hun carrière voort te zetten in Amerika, maar Hollywood verloor op den duur zijn interesse. Het duo worstelde met de taalbarrière en de moordende concurrentie. Uiteindelijk keerden ze terug naar hun geboorteland en lieten Hollywood voor wat het was. Met ‘A Company Man’ lijkt de geschiedenis zich te gaan herhalen.

Niet dat deze film voor een doorbraak heeft gezorgd, maar het zou op zich zomaar kunnen. Deze Zuid-Koreaanse film maakt indruk met een aantal lompe actiescènes waarin de invloed van Woo duidelijk zichtbaar is. Dramatische poses, traag in beeld gebrachte kogelregens en een sympathieke held met een duister verleden: op en top ‘heroic bloodshed’! Fans van het genre kunnen hun lol op, want ‘A Company Man’ is een goed gemaakte ode. Daarnaast is hoofdrolspeler So Ji-Sub een begenadigd acteur. Hij zet weliswaar een meedogenloze huurmoordenaar neer, maar weet toch je sympathie op te wekken. Erg knap. Regisseur Lim Sang-Yoon heeft voor een strakke cameravoering gekozen waarin de actie duidelijk te zien is. Hij weet tevens een melancholisch sfeertje op te roepen door met kille kleuren te werken. De film oogt somber. Genrefans moeten deze film zeker een kans geven!

‘A Company Man’ verschijnt donderdag 28 maart 2013 op DVD en blu-ray.