A Goat’s Tail (2006)

Regie: Julius Amedume | 130 minuten | drama, romantiek, misdaad, thriller | Acteurs: Godfred Nortey, Lesley Cook, Simon James Morgan, Jason Ramsey, Paul Akorfaala Kwabena, William Kelly, M.C. Creed, Junkie, Adrian Phillips, Nathan Abbey, Memmet Abdi, Natalie Barrett, Justin Donaldson, Jason Greenidge, Anslem Herelle, Danny John-Jules, John Lister, Ikram Majdoub, Robert Mendonca, Francessca Owosho, Eric Nii Pebie, Foster Quist, Gary V. Richards, Ghizela Rowe, Kyle Rowe, Terry Stuart, Fernando Varadi, Julia Wilks, Daniel Wilson

De Schotse Cynthia (Lesley Cook) speelt het goed tijdens haar “vakantie” in Ghana. Ze laat Kojo (Godfred Nortey) verliefd op haar worden, die het vervolgens wel een idee lijkt om zijn geluk in Groot-Brittannië te beproeven. Wanneer hij Cynthia verzoekt om voor hem een aanbeveling te doen voor een werkvergunning aldaar, doet zij het voorkomen alsof hij niet echt in haar geïnteresseerd is en haar slechts gebruikt om zijn (economische) positie te verbeteren. Al gauw blijkt echter dat de kaarten heel anders liggen, en Cynthia volgens een slim opgezet plan Kojo, net als verschillende immigranten voor hem, in haar web probeert te vangen. En dan blijkt het leven in Groot-Brittannië wat minder paradijselijk voor Kojo dan hij aanvankelijk dacht.

Het is de realiteit van het leven en werken van een immigrant in Engeland, zoals belicht in de film, dat voor een interessante context zorgt. Hieruit vloeit de ware kracht van de film, en niet uit Kojo’s persoonlijke problemen met Cynthia. Kojo wordt in Engeland door werkgevers met de nek aangekeken en als tweederangsburger behandeld. Daarbij komt hij erachter dat geld verdienen in het Westen toch niet zoveel makkelijker gaat dan in Ghana. Kojo schrijft poëzie, maar slaagt er maar niet in om het aan iemand te slijten. Op een gegeven moment moet hij zijn bundeltjes zelfs gratis gaan weggeven. Interessant is het dat zijn teksten bij toeval worden opgemerkt door iemand van een platenlabel die ze wel op muziek zou willen zetten, maar dat hier uiteindelijk niets van terecht komt. Hoe anders had het voor Kojo kunnen lopen als hij meteen op dit aanbod was ingegaan?

Jammer genoeg bewandelt hij een heel ander pad, en raakt hij in de drugsbusiness verwikkeld in een poging Cynthia te helpen, die diep in de schulden zit bij haar drugdealende ex-vriend Jimmy (Simon James Morgan). Verrassend genoeg blijkt er nog enige diepte te zitten in het personage van Jimmy en is het niet de eendimensionale schurk die hij in eerste instantie lijkt te zijn. Ook Kojo krijgt door zijn vergaande verleiding door de rijk makende drugszaakjes wat andere kanten aan zijn personage. Hij wil in eerste instantie Cynthia helpen, ondanks dat zij hem al die tijd uitgebuit heeft als kostwinner, maar vindt zelf een extra zakcentje niet verkeerd en houdt Cynthia’s druggebruik eerder in stand dan dat hij hier een eind aan maakt. Het laatste circa half uur van de film kent een wat vreemde stijlwisseling door de verandering van geëngageerd drama in een gewelddadige thriller, met een uit de toon vallende, en in monochroom weergegeven, martelscène. Maar over het algemeen is ‘A Goat’s Tail’ een prikkelende film. Er komt tevens enige symboliek in de film voor in de vorm van flashbacks naar de jeugd van Kojo. Als disciplinaire strafmaatregel moest kleine Kojo van zijn moeder namelijk voor een geit zorgen, waar hij in het begin echter helemaal geen zin in had. Hij verwaarloosde het beest en mishandelde het lichtelijk. Gedurende de film wordt er regelmatig teruggeblikt naar momenten met Kojo en de geit en zien we een geleidelijke evolutie in zijn houding ten opzichte van het beest. De vraag is wie (wanneer) precies de geit is in dit scenario. Kojo? Cynthia? Voor beide gevallen is wat te zeggen voor specifieke momenten in het verhaal.

‘A Goat’s Tail’ weet door zijn soms wat richtingloze karakter uiteindelijk niet al het dramatisch potentieel in het verhaal te benutten, maar biedt desondanks genoeg boeiende invalshoeken en achtergronden voor een geslaagde kijkervaring.