A Guy Thing (2003)

Regie: Chris Koch | 97 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Jason Lee, Julia Stiles, Selma Blair, James Brolin, Shawn Hatosy, Lochlyn Munro, Diana Scarwid, David Koecher, Julie Hagerty, Thomas Lennon, Jackie Burroughs, Jay Brazeau, Matthew Walker, Fred Ewanuick, Lisa Calder, Dan Joffre, Michael Teigen

Je kent ze wel, van die films over types, die alleen maar goede bedoelingen hebben, maar bij wie door één stommiteit alles in de soep loopt en ze de hele tijd hun fout en de gevolgen ervan lopen te verbloemen. ‘A Guy Thing’ is een film uit dit subgenre en met hoofdrolspelers Jason Lee, Selma Blair en Julia Stiles heeft regisseur een Chris Koch een perfect ensemble gecast voor zijn romantische komedie. Vrij uniek aan deze film is dat hij gefilmd is vanuit het standpunt van de man, in tegenstelling tot de meeste romcoms.

De film zwabbert van hilarisch tot flauw en voorspelbaar, het is jammer dat niet een continu niveau opgehouden kan worden. Toch is ‘A Guy Thing’ het kijken meer dan waard. Jason Lee heeft zijn sporen in het genre al meer dan verdiend. In bijna elke film van buddy Kevin Smith is zijn komische talent te bewonderen, behalve in ‘Clerks’ (1994). In ‘A Guy Thing’ speelt hij één van zijn weinige hoofdrollen, maar hij weet deze taak prima te volbrengen. Lee als Paul Morse is een charmante, sympathieke vent, die mannen graag als kameraad zouden willen hebben en waar veel vrouwen zonder problemen voor zouden kunnen vallen. Hij gaat trouwen met de dochter van zijn baas, een even charmante en sympathieke Selma Blair als Karen. We ontmoeten hem op zijn vrijgezellenfeest, waar hij zijn uiterste best doet om het feest niet al te stereotypisch te laten verlopen. Toch wordt hij de volgende dag wakker met een blonde tikidanseres (Julia Stiles) naast hem in bed. Ondanks het feit dat er niets gebeurd is, probeert Paul dit feit voor zijn aanstaande vrouw te verdoezelen en belandt daardoor in de meest vreemde situaties. Het feit dat de tikidanseres, Becky, ook nog eens het nichtje van Karen blijkt te zijn, maakt het er niet makkelijker op.

Blair en Stiles doen het prima als leading ladies, waarbij Stiles net iets meer indruk maakt. Het is een pre dat Karen niet afgeschilderd wordt als onaardig mens, waar Paul maar beter niet mee kan trouwen. De kijker voelt natuurlijk al van mijlenver aankomen met wie ze dan eindigt, maar dat maakt in dit genre allemaal niets uit. Verder is het een leuke vondst dat Becky continu van baan verandert. Stiles weet zich goed staande te houden naast de energieke Lee.

In een vanuit de man gefilmde komedie mogen de geijkte sex- en wc-grappen niet ontbreken, zo is de scène in de apotheek wel erg makkelijk, maar een extra verhaallijntje in diezelfde scène heft die ergernis dan wel weer op. De grap waaraan de film zijn naam ontleent, als Paul aan Karen uitlegt hoe het slipje van Becky in zijn toiletreservoir terecht is gekomen, is er één om je buik bij vast te houden. Ook bij de overvalscène, waarna Paul zijn overvaller beschrijft, is formidabel. ‘A Guy Thing’ is zeker ‘a guy thing’, een komedie met een snufje romantiek, die door zowel mannen als vrouwen gewaardeerd zal worden.