A Letter to Three Wives (1949)

Regie: Joseph L. Mankiewicz | 99 minuten | drama, komedie | Acteurs: Jeanne Crain, Linda Darnell, Ann Sothern, Kirk Douglas, Barbara Lawrence, Jeffrey Lynn, Paul Douglas, Connie Gilcrist, Florence Bates, Hobart Cavanaugh

‘A Letter to Three Wives’, vertelt het verhaal van drie echtparen. Alledrie de stellen zitten verwikkeld in hun eigen dagelijkse beslommeringen. De verhoudingen tussen de stellen wordt in korte scènes weergegeven. De dialogen en de belichting zijn, ook wat betreft vandaag de dag, van superieure kwaliteit. De koppels zijn bevriend en delen al jaren lief en leed met elkaar. De mannen hebben hun werk en houden op hun manier van hun vrouwen. Ze hebben allemaal zo hun dagelijkse bezigheden en op het eerste gezicht lijkt het alsof er niet veel aan de hand is. Ware het niet dat een zekere Addie er steeds voor zorgt dat de vrouwen zich keer op keer onzeker voelen over de oprechtheid van de gevoelens van hun man. Terwijl de toewijding van de vrouwen aan hun man duidelijk blijkt uit de mimiek en emoties die zij ten toon spreiden.

Addie lijkt keer op keer de vrouw te zijn die alles heeft, overal aan denkt en het perfecte uiterlijk heeft. Alhoewel je de hele film in spanning blijft wanneer je die Addie eindelijk te zien krijgt. De mannen zijn altijd erg onder de indruk van haar optreden en op de manier waarop zij hun leven een stukje zonniger maakt. De vrouwen zijn bevriend met Addie en houden van haar, maar ze zijn ook stuk voor stuk erg jaloers op de blik die Addie keer op keer op het gezicht van hun mannen weet te toveren.

De muziek is van klassieke Hollywood kwaliteit en sleept je onherroepelijk mee in de dramatiek van het verhaal. De gedachte dat ze die avond een leeg huis aan zullen treffen, houdt hen meer bezig dan ze alledrie naar elkaar toe willen geven.

De film vertelt het verhaal van drie huwelijken die in eerste instantie op verschillende fundamenten lijken te zijn gebouwd. Het acteerwerk in de korte scènes is sterk en zijn op dusdanige wijze geregisseerd dat het er inderdaad op lijkt dat alledrie de mannen er met Addie vandoor kunnen gaan. Als de vrouwen uiteindelijk thuis aankomen, zit je op het puntje van je stoel. Welke man is er niet thuis die avond? Tot het eind blijft het spannend, want als de ontknoping nabij is, neemt het verhaal nog een andere wending. ‘A Letter to Three Wives’ is een echte Hollywood klassieker met een degelijk script en een verrassend einde.

Redactie Cinemagazine