A Most Wanted Man (2014)

Regie: Anton Corbijn | 121 minuten | thriller | Acteurs: Grigoriy Dobrygin, Philip Seymour Hoffman, Homayoun Ershadi, Mehdi Dehbi, Neil Malik Abdullah, Nina Hoss, Daniel Brühl, Vicky Krieps, Kostja Ullmann, Franz Hartwig, Martin Wuttke, Vedat Erincin, Rainer Bock, Derya Alabora, Tamer Yigit

Hamburg geldt als een onmiskenbare schakel in de aanslagen van 11 september, de voorbereidingen werden vanuit deze stad beraamd. Een meer toepasselijk decor voor een spionagethriller is bijna niet denkbaar. ‘A Most Wanted Man’ markeert na films als ‘The Constant Gardener’ en ‘Tinker Tailor Soldier Spy’ alweer de negende verfilming naar aanleiding van een boek van de inmiddels 82-jarige sterauteur John Le Carré.

Voorafgaand aan release was er veel te doen om deze nieuwe film van de ons welbekende regisseur Anton Corbijn; hoofdrolspeler Philip Seymour Hoffman overleed kort na het afronden van opnames. Op een paar scènes in de laatste twee ‘Hunger Games’ films na is ‘A Most Wanted Man’ het laatste testament van deze geliefde acteur.

Bij aankomst van politieke vluchteling Issa Karpov (Grigoriy Dobrygin) in Hamburg gaan bij het lokale antiterrorisme eenheid, onder leiding van Günther Bachmann (Philip Seymour Hoffman), alle alarmbellen af. Issa blijkt naar Hamburg te zijn gekomen om de aanzienlijke nalatenschap van zijn vader te claimen.

Samen met advocate Annabel Richter (Rachel McAdams) legt hij zijn claim neer bij de desbetreffende bank. Bankier Tommy Brue (Willem Dafoe) is uiteraard niet erg happig om zo’n enorm bedrag uit te keren. Maar voordat hij een besluit kan maken wordt hij benaderd door Bachmann. Die ziet hierin de perfecte mogelijkheid om een mogelijke terroristennetwerk te onthullen.

Net zoals eerdere John Le Carré boekverfilmingen ontvouwt het verhaal zich in een rustig tempo. Niet voor iedereen weggelegd maar in combinatie met de fotografische filmstijl van Anton Corbijn is dit een gouden combinatie. Gooi hier nog een masterclass acteren van Philip Seymour Hoffman bij en je kan ‘A Most Wanted Man’ als een zeer geslaagde thriller bestempelen.

Dat er publiek is voor rauwe, realistische spionageverhalen blijkt uit de populariteit van series als ‘Homeland’ en ‘The Americans’. Filmlocatie Hamburg wordt perfect in beeld gebracht door Corbijn. De smoezelige cafés en grauwe straten sluiten naadloos aan op de toon van de film. De kunst van het manipuleren wordt perfect geïllustreerd in het werven van informanten en politieke spelletjes in de bovenste regionen van internationale veiligheidsdiensten.

De verslagen, cynische vertolking van Hoffman behoort tot één van zijn beste. In bijna geen shot te zien zonder sigaret in zijn hand, zijn hypnotiserende stem wordt alleen maar versterkt door de Duitse accent die hij toepast. Maar het is geen one-man show te noemen, over de overige cast ook niks dan goeds. Vooral Robin Wright trekt haar meedogenloze karakter van ‘House of Cards’ goed door in haar rol als de Amerikaanse meerdere van Bachmann.

Corbijn blijft zich ontwikkelen als regisseur en met ‘A Most Wanted Man’ mag hij zich inmiddels wel rekenen tot een van de betere Nederlandse exportproducten in Hollywood. Tevens is dit een bitterzoet afscheid van Philip Seymour Hoffman. Zijn laatste avondvullende optreden doet verlangen naar meer, wetende dat dit niet mogelijk is. Zijn imponerende scala aan nagelaten films biedt gelukkig troost, ‘A Most Wanted Man’ inbegrepen.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 4 september 2014
DVD- en blu-ray-release: 28 januari 2015