A Prairie Home Companion (2006)

Regie: Robert Altman | 105 minuten | drama, muziek, komedie | Acteurs: Woody Harrelson, Tommy Lee Jones, Garrison Keillor, Kevin Kline, Lindsay Lohan, Virginia Madsen, John C. Reilly, Maya Rudolph, Meryl Streep, Lily Tomlin, Marylouise Burke, L.Q. Jones, Sue Scott, Tim Russell, Tom Keith, Jearlyn Steele, Ronin Williams, Linda Williams, Prudence Johnson, Richard A. Dworsky, Pat Donohue, Andy Stein, Gary Raynor, Arnie Kinsella, Peter Ostroushko, Butch Thomson

‘A Prairie Home Companion’ is de titel van de zwanenzang van Robert Altman, de Amerikaanse regisseur die op 20 november 2006 op 81-jarige leeftijd overleed. De film gaat over de radioshow ‘A Prairie Home Companion’, een ouderwetse varietyshow waarin countrymuziek, sterke verhalen en gezongen reclames – voor fictieve producten – elkaar afwisselen. Hoewel de radioshow echt bestaat, worden hier de rollen van artiesten en medewerkers vervuld door acteurs, behalve dan die van de begeleidende musici en van schrijver/zanger/presentator Garrison Keillor.

Eventuele vooroordelen over countrymuziek kun je bij deze film maar beter meteen opzij zetten. Vooral in Nederland wordt countrymuziek nog vaak als een inferieur genre gezien. Hoe onterecht dit is, blijkt maar weer eens uit de vele prachtige liedjes die in deze film voorbijkomen. Opmerkelijk daarbij is dat de acteurs zelf hun liedjes zingen, waarbij vooral aan Meryl Streep een groot countrytalent verloren blijkt te gaan.

Ook het acteren is van grote klasse. Van Streep, Harrelson en Reilly kun je dat verwachten, maar ook de bijrollen worden prima vertolkt, waarbij vooral Maya Rudolph en Lindsay Lohan het erg leuk doen. Het spelplezier spat van het scherm, wat doet vermoeden dat het op de set van ‘A Prairie Home Companion’ een gezellige boel is geweest.

Omdat een ononderbroken registratie van de radioshow uiteindelijk zou gaan vervelen, worden de nummers afgewisseld met opnamen vanuit de kleedkamers en de verborgen hoekjes van het oude Fitzgerald Theatre waar de show wordt opgenomen. De artiesten leven ontspannen naar hun optreden toe, elkaar vermakend met weemoedige verhalen, verse roddels of gevatte oneliners. Ook is er een flinterdun plotje over een private eye en een geheimzinnige bezoekster, een bezoekster die de film achteraf gezien een unheimisch tintje geeft.

Hoewel nostalgie hoogtij viert in ‘A Prairie Home Companion’ is de film meer dan een sentimental journey. Hij gaat niet zozeer over een verdwenen tijdperk als over een (bijna) verdwenen mentaliteit. In de wereld van de radioshow is tijd geen geld, spelen uiterlijkheden nauwelijks een rol en wordt de kwaliteit van het leven minder bepaald door materiële zaken dan door vriendschap, muziek en familiebanden. Het is een instelling die niets heeft te maken met conservatisme maar alles met een nuchtere en deemoedige kijk op het leven.

Zo is ‘A Prairie Home Companion’ niet alleen voer voor nostalgici, countryfans en liefhebbers van ‘bad jokes’ maar voor iedere filmliefhebber met twee ogen in zijn hoofd. Met deze heerlijke film over de dingen die vergaan en de dingen die altijd zullen blijven, hadden we ons geen gepaster afscheid van Robert Altman kunnen wensen.

Bioscooprelease: 8 februari 2007