À qui le droit de (2005)

Regie: Zigoto Thaya Ichameni | 5 minuten | korte film | Acteurs: Nancy Kienyo Kinyang, Butake Nyanyo Layih, Njitoyap Eric, Eugen Shungzie N., Nyante Kemmegni Eric, Rodrigue Barbe Omero, Enohatta Serge, Didi Lobe, Mbah Doris, Ngantchou Louteng Patrick, Don A Bassa

Homoseksualiteit is in het Afrikaanse land Kameroen bij wet verboden. Mensen die zich daaraan schuldig maken, kunnen celstraffen krijgen variërend van zes maanden tot vijf jaar. Er heerst homofobie, die tot gevolg heeft dat er een soort paniek is uitgebroken in het land, waardoor mensen die verdacht worden van homoseksualiteit aangevallen worden. Scholieren waarvan het vermoeden bestaat dat ze homo of lesbisch zijn worden bij de politie aangegeven. Onvoorstelbaar in het vrije Nederland. Wellicht daarom dat het korte filmpje ‘A qui le droit de…’ zo onnatuurlijk overkomt. Je ziet de twee mooie Afrikaanse meiden verliefd over de campus lopen. Ze storen zich niet aan blikken van de mensen om hen heen, sterker nog, ze lijken oprecht van de aandacht te genieten. Enige ogenblikken later hebben ze alleen maar oog voor elkaar en gaan ze helemaal in elkaar op. Prachtig toch, zo’n verliefdheid? Jammer dat het in Kameroen niet geoorloofd is voor iedereen, dat geluk. Als het stel elkaar liefdevol eten voert, worden ze gearresteerd. “Goedemorgen dames,” zegt de agent. De meisjes reageren niet, geven elkaar alleen provocerend nog een zoen. Dan mogen ze mee naar het bureau.

Met dit korte filmpje toont regisseur en scenarioschrijver Zigoto Thaya Ichameni aan hoe belachelijk het is dat deze wetgeving bestaat. Beeldkwaliteit, camerawerk en acteerprestaties doen er helemaal niet toe, het gaat er om dat de boodschap overkomt. Hierin is hij geslaagd.

Speciale vertoning: Africa in the Picture 2007