A Simple Life – Tao jie (2011)

Regie: Ann Hui | 117 minuten | drama | Acteurs: Andy Lau, Deannie Yip, Lawrence Ah Mon, Angela Baby, Tyson Chak, Chi-san Chan, Dennis Chan, Wing-Chiu Chan, Sui-man Chim, Raymond Chow, Queenie Chu, Paul Chun, Pik Kee Hui, So-ying Hui, Sammo Hung Kam-Bo, Elena Kong, Hark Tsui, Anthony Wong Chau-Sang, Dong Yu, Tin Leung, Yun-Sau Mak, Hao Ning, Bing-Man Tam

Het leven kan eenvoudig zijn, zelfs in metropool Hong Kong. Dat beeld krijgen we in ieder geval voorgeschoteld in ‘A Simple Life’, een drama van regisseuse Ann Hui (jaargang 1947). Veel fantasie had Hui voor haar verhaal niet nodig. ‘A Simple Life’ is gebaseerd op een ware geschiedenis, hoewel geschiedenis misschien iets te veel eer is voor dit minimale verhaal over een man en zijn bediende.

In ‘A Simple Life’ leren we de jonge filmproducent Roger Lee kennen en zijn oudere bediende Ah Tao. Ah Tao heeft jaren gewerkt voor de familie Lee, en nu slooft zij op haar oude dag alleen nog voor de zoon des huizes. Als op een dag Ah Tao een beroerte krijgt, besluit Roger om de rollen om te draaien. Hij bezorgt Ah Tao een plaatsje in een verzorgingshuis, waar hij regelmatig langs gaat om zijn oude bediende een fijne dag te bezorgen.

Een minimaal verhaal dus, maar in dit geval leidt het tot een aangename kijkervaring. Voor het grootste deel is dat te danken aan het script. We zien hoe de verhouding tussen baas en bediende langzaam verandert, van een geroutineerd langs elkaar leven tot een liefdevolle, bijna gelijkwaardige relatie. Ook de onderlinge relaties in het verzorgingshuis overtuigen, waar iedereen hard zijn best doet om er toch maar iets van te maken, onder leiding van een supervisor die net niet helemaal van deze planeet is.

Ander pluspunt is het acteren van Deanie Ip. Zij maakt van Ah Tao een bediende van vlees en bloed, nederig als het om haar bazen gaat, wanhopig én geamuseerd als het gaat om haar medebewoners van het verzorgingshuis. Nooit vervalt zij tot de vleesgeworden goedheid, de heilige hulp die haar eigen leven opoffert aan het geluk van anderen. Het serviele zit hem meer in het beroep dan in het karakter, en dat zullen sommige bewoners van het verzorgingshuis weten ook.

Grootste troef van ’A Simple Life’ is de subtiele humor, zo subtiel dat je hem makkelijk over het hoofd ziet. Het is de humor en de afwezigheid van echt snijdend drama, die ervoor zorgen dat ‘A Simple Life’ voor alles een feelgoodfilm is. Een lieve, ontroerende film over een eenvoudige relatie. Met als bonus een karrenvracht aan bekende filmpersoonlijkheden uit Hong Kong, die voor een cameo komen opdraven. Leuk voor een quiz, maar wij herkenden er niet een.

Bioscooprelease: 16 augustus 2012
DVD-release: 29 november 2012