A Single Shot (2013)

Regie: David M. Rosenthal | 111 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Sam Rockwell, William H. Macy, Ted Levine, Kelly Reilly, Jason Isaacs, Joe Anderson, Jeffrey Wright, Ophelia Lovibond, Amy Sloan, W. Earl Brown, Heather Lind, Christie Burke, Jenica Bergere, Lana Giacose, David Flannery

Met acteurs als Sam Rockwell, William H. Macy, Jason Isaacs, Kelly Reilly en Jeffrey Wright heb je een cast in huis om ‘u’ tegen te zeggen. Daarom kun je je afvragen waarom ‘A Single Shot’ (2013) niet met meer bombarie is uitgebracht. Maar deze film is nooit in de Nederlandse zalen te zien geweest. En dat terwijl er, behalve de indrukwekkende cast, nog meer potentie in zit. Het verhaal speelt zich af in een ruig, bergachtig gebied waar de onderlaag van de Amerikaanse samenleving zo goed en zo kwaad als het gaat een leven voor zichzelf heeft opgebouwd. Wie een vluchtige blik werpt op het stadje waar John Moon (Sam Rockwell) woont, zou het vermoeden kunnen hebben in een film van de Coen Brothers te zijn beland, want stilistisch gezien heeft deze door David M. Rosenthal geregisseerde film wel wat weg van ‘Blood Simple’ (1984) en ‘Fargo’ (1996). Al zijn de dialogen hier heel wat minder scherp en is het verhaal een stuk fatalistischer (en deprimerender).

John Moon is een vereenzaamde jager die in een trailer aan de rand van de stad woont. Hoewel het eigenlijk verboden is, trekt hij er geregeld op uit om in de bossen op herten en elanden te jagen. Op een vroege, mistige morgen ziet hij een jonge vrouw aan voor een hert en schiet haar dood. In paniek besluit hij haar lichaam te laten verdwijnen in een container die daar toevallig staat. Daar treft hij een kistje met tientallen stapels met briefgeld. John, een scharrelaar van nature, aarzelt geen moment en neemt het geld mee. Had hij dat nou maar niet gedaan, want de rechtmatige eigenaars van het geld zitten hem vanaf dat moment op de hielen. John heeft zijn zinnen gezet op een hereniging met zijn van hem vervreemde echtgenote Jess (Kelly Reilly) en hun zoontje en schakelt de louche advocaat Daggard Pitt (William H. Macy – niet alleen de acteurs, ook de namen van de personages zouden niet misstaan in een film van de Coen Brothers) in om haar terug te krijgen. Natuurlijk valt het in een klein stadje meteen op dat John ineens met zakken geld staat te zwaaien, dus kost het de criminele garde weinig moeite om hem op te sporen.

Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige roman van Matthew F. Jones en werd door hem zelf tot scenario verwerkt. Net als de setting is het verhaal sober, kaal en leeg. John Moon is een man van weinig woorden; in zichzelf gekeerd en eigengereid. Het kost hem steeds meer moeite om zich uit de chaos waarin hij is beland, te werken. Het is aan Sam Rockwell – hier met smoezelige baard en honkbalpetje – wel besteed om een weerbarstig figuur als deze geloofwaardig neer te zetten. Hij krijgt prima weerwerk van onder anderen Macy en Jeffrey Wright als zijn alcoholminnende maatje Simon. In de wereld die Jones en Rosenthal hier creëren lijkt iedereen iets te verbergen te hebben. De sfeer – onheilspellend, onherbergzaam, smoezelig en rauw – sluit hier mooi bij aan. En hoewel op het scenario best wat aan te merken valt (soms laten de gebeurtenissen zich voorspellen), het einde is geheel in stijl met de grote lijn van het verhaal; fatalistisch. ‘A Single Shot’ is verre van opbeurend, dus als je al wat somber van aard bent kun je deze film maar beter links laten liggen. Een hoogvlieger is het dan ook niet, maar voor liefhebbers van het rauwere werk heeft deze goed geacteerde dramatische thriller genoeg te bieden.

DVD-release: 10 september 2014