A Walk Among the Tombstones (2014)

Regie: Scott Frank | 114 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Liam Neeson, Maurice Compte, Patrick McDade, Luciano Acuna Jr., Hans Marrero, Laura Birn, David Harbour, Adam David Thompson, Kim Rosen, Dan Stevens, Eric Nelsen, Jon Goracy, Razane Jammal, Stephanie Andujar, Al Nazemian, Marielle Heller, Astro, Ólafur Darri Ólaffson

Na een uiterst onsuccesvolle poging in 1986 met ‘8 Million Ways to Die’ werden de belevenissen van privédetective Matthew Scudder lange tijd niet meer van boek naar film vertaald. De boekenserie van de hand van auteur Lawrence Block bleef echter onverminderd populair en het duurde tot 2013 tot er weer een poging werd gedaan om van Matthew Scudder een volwaardig filmpersonage te maken. Deze poging is nu voltooid met ‘A Walk Among the Tombstones’.

De keuze voor Liam Neeson in de rol van de privédetective kan in ieder geval de goedkeuring van Block meekrijgen. Neeson gold allang als de ideale acteur voor deze rol. Voor regisseur/scenarist Scott Frank is de opluchting ook groot; na vele jaren is zijn zelfgeschreven bewerking van het boek eindelijk op het witte doek te zien.

Na een ongelukkig incident in 1991 is voormalig NYPD agent Matthew Scudder (Liam Neeson) tegenwoordig werkzaam als privédetective. Aan de vooravond van het nieuwe millennium wordt hij gevraagd om een merkwaardige ontvoeringszaak op te lossen. De ontvoering betreft de vrouw van drugshandelaar Kenny Kristo (Dan Stevens).

Na het betalen van het losgeld kreeg Kenny zijn vrouw terug, maar helaas wel in meerdere stukken. Met tegenzin neemt Scudder de zaak op zich en ontvangt hulp in de vorm van de jonge straatschoffie TJ (Astro). Langzaam begint de zaak te ontrafelen en ontdekt Scudder dat dit geen incident is en er waarschijnlijk meer van zullen volgen.

Met het onverwacht goede ‘The Lookout’ liet regisseur Frank al zien dat hij erg kundig is met het neerzetten van een bepaalde sfeer. Ook met ‘A Walk Among the Tombstones’ is het benodigde film noir-sfeertje tot in de puntjes uitgewerkt. Alles is erg strak in beeld gebracht en het einde van de jaren-90 leek nog nooit zo ver weg.

Treffend hiervoor is het ontbreken van hi-tech gadgets en het wantrouwen daartegen vanwege de millennium bug. Nog lang niet iedereen had een mobiele telefoon en het internet begon net ingeburgerd te worden. Voeg daar het robuuste gestalte van Neeson en een goede murder mystery bij en je krijgt een aardig beeld van de insteek van ‘A Walk Among the Tombstones’. Je aandacht wordt hier wel vereist want door even niet op te letten is de draad zo kwijt. Maar gelukkig is het tempo rustig, zodat dit niet snel gebeurt.

Wie verwacht dat Neeson hier zijn recent opgeplakte etiket van actieheld tentoonstelt kan bedrogen uitkomen. Een vrijwel vlekkeloos optreden van Neeson wordt bijna niet ondersteund door een pistool en/of vechtkunsten, ouderwets speurwerk voert hier de boventoon. Wanneer het perspectief van de daders in beeld wordt gebracht vormt zich al snel een kat-en-muisspel. Het in beeld brengen van de soms ziek macabere daden wordt niet geschuwd en er wordt zo een gedenkwaardige vijand gecreëerd voor Scudder. De introductie van TJ zorgt voor een leuke dynamiek en de nodige humor.

Ondanks een gelikte uitwerking is ‘A Walk Among the Tombstones’ helaas niet memorabel genoeg om als uitstekend te bestempelen. Alles in het verhaal is goed uitgewerkt, maar toch krijg je het idee alsof je een wekelijkse aflevering van Matthew Scudder Investigates bekijkt. Aangezien dit pas één van de vele boeken is over Scudder zou dit zomaar, naast het populaire ‘Taken’, het startsein kunnen zijn voor een extra franchise voor Neeson.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 16 oktober 2014
DVD- en blu-ray-release: 10 februari 2015