A Wolf at the Door-O lobo atrás da porta (2013)

Regie: Fernando Coimbra | 100 minuten | drama, thriller | Acteurs: Fabiula Nascimento, Leandra Leal, Milhem Cortaz, Isabelle Ribas, Thalita Carauta, Juliano Cazarré, Antonio Saboia, Tamara Taxman, Karine Teles, Paulo Tiefenthaler

Als Sylvia (Fabiula Nascimento) ontdekt dat haar zesjarige dochter Clarinha (Isabelle Ribas) van school is opgehaald door een onbekende vrouw, schakelt ze gelijk de hulp van de politie in. Terwijl zij en haar man Bernardo (Milhem Cortaz) worden ondervraagd, wordt duidelijk dat Bernardo’s affaire met de jongere Rosa (Leandra Leal) de oorzaak van de verdwijning zou kunnen zijn. Rosa ontkent echter en beschuldigt Sylvia van het hebben van een buitenechtelijke relatie. Terwijl de tijd weg tikt en ze nog geen stap dichter bij het vinden van hun dochter zijn, rest de vraag: wie spreekt de waarheid?

‘A Wolf at the Door’ is zo’n film die meteen met de deur in huis valt. In beeld en in woord, en dat is een pre voor een Braziliaans thrillerdrama dat het zonder veel trompetgeschal vooraf (enkele festivaldeelnames, waaronder een prijs in San Sebastian) in de vaderlandse filmhuizen moet gaan doen. Meteen bij aanvang van de film zitten Sylvia en Bernardo bij de politie om de kidnapping van hun dochter aan te geven – duidelijk vertwijfeld. Het uur dat volgt wordt voornamelijk gevuld met het clichématige relaas van de buitenechtelijke relatie van Bernardo. Aan het lot van het kind wordt nauwelijks aandacht geschonken. Een vervelend, stroef uurtje is het, dat ons bijna in slaap sust – totdat Bernardo genoeg krijgt van Rosa.

De gekwetste minnares krijgt vervolgens vrijwel de gehele rest van de speeltijd, die Leal meer dan verdient. Is het meisje dan al gevonden, of nog steeds kwijt? We weten het op het kantelpunt van de film niet, simpelweg omdat de flashback door Fernando Coimbra veelvuldig en in toenemende mate wordt gebruikt. In het laatste halfuur van de film krijgt de geduldige kijker zijn beloning. Wie blijft kijken klikt in met het verhaal, al is daar veel drama in korte tijd voor nodig en acteert Cortaz minder subtiel dan gewenst. Het wordt draaglijk gehouden door de fantastische Leal, die Rosa als in een psychose maar altijd geloofwaardig haar plan laat uitvoeren. Leal doet dit zo goed, dat de voorspelbare uitkomst alsnog indruk maakt.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 30 oktober 2014
VOD-release: 19 februari 2015