Abduction (2011)

Regie: John Singleton | 100 minuten | actie, drama | Acteurs: Taylor Lautner, Lily Collins, Alfred Molina, Sigourney Weaver, Maria Bello, Jason Isaacs

Taylor Lautner is vooral bekend van zijn rol als Jacob uit de ‘Twilight’ reeks. Zijn fans worden op hun wenken bediend met ‘Abduction’, waarin de aantrekkelijke jonge acteur al in het eerste kwartier zich van zijn shirt ontdoet, zijn goed geproportioneerde lichaam al boksend en worstelend aan het werk zet, motor rijdt (zonder helm uiteraard) en stoer op de motorkap van een rijdende auto ligt. Lautners Nathan is een tikje een bad boy, getuige ook zijn sessies met psychiater (Sigourney Weaver) die hem helpt om zijn woedeaanvallen onder controle te krijgen en zijn terugkerende droom te begrijpen. Hoe kun je als tienermeisje nu niet voor hem vallen wanneer je zijn schutterige pogingen om toenadering te zoeken tot het meisje van zijn dromen Karen (Lily Collins) gadeslaat?

De leraar sociologie biedt gelukkig uitkomst. Voor een schoolproject wordt Nathan aan zijn overbuurmeisje gekoppeld en ze moeten samen aan het werk. Het onderwerp van hun verslag wordt ‘vermiste personen’ en al surfend stuiten ze op een website met foto’s van vermiste kinderen, met daarnaast een foto van hoe het kind er nu uit zou zien. Een van de eerste foto’s die het duo onder ogen krijgt is een foto van een jochie dat wel heel veel weg heeft van Nathan. Aanvankelijk doet Karen het af als toeval, maar wanneer Nathan met keiharde bewijzen komt dat hij dat jochie is, moet ze toegeven dat het niet anders kan dan dat hij geadopteerd is. Voor Nathan lijken de puzzelstukjes op zijn plaats te vallen. Nu begrijpt hij waarom hij altijd het idee heeft iemand anders leven te leiden. Wanneer Nathan zijn moeder hiermee wil confronteren, gaat er iets gruwelijk mis en moet Nathan, samen met Karen, vluchten voor zijn (en haar) leven. Zowel een CIA agent (Alfred Molina) en zijn team als een sinistere onderwereldfiguur (Michael Nyqvist uit de ‘Millennium’ trilogie) zitten achter hen aan, maar wie is er nu te vertrouwen?

‘Abduction’ is geregisseerd door John Singleton, wiens uitstekende debuut ‘Boyz ‘n the Hood’ (1991) de acteercarrière van onder andere Cuba Gooding Jr. lanceerde. Met ‘Higher Learning’ (1995), ‘Shaft’ (2000) en ‘Four Brothers’ (2005) wist de regisseur weliswaar niet dat succes te evenaren, maar het waren wel redelijk geslaagde films. ‘Abduction’ zal hem hoogstwaarschijnlijk ook geen Oscarnominaties opleveren, maar de film zal het ongetwijfeld goed doen bij het publiek waarvoor het is bestemd: jongeren wiens referentiekader nog niet is opgebouwd door het zien van de talloze en betere films in hetzelfde genre. De plot van ‘Abduction’ zit best aardig in elkaar en gelukkig is niet alles even voorspelbaar. Maar de dialogen zijn soms tenenkrommend.

Ook het acteerwerk is niet meer dan gemiddeld. Hoewel acteerveteranen Sigourney Weaver, Jason Isaacs, Maria Bello en Alfred Molina hun rollen bekwaam spelen, legt hun aanwezigheid nauwelijks gewicht in de schaal. Lautner doet – meestal – wat hij moet doen, maar het is duidelijk dat hij nog niet voldoende ervaring heeft om wat meer diepgang in zijn spel te leggen. Dat wreekt zich in de scènes waarin wat meer emotie van hem gevraagd wordt. Datzelfde geldt voor Collins. De twee zijn samen wel overtuigend als jong verliefd stel.

Voor de liefhebber bevat ‘Abduction’ net voldoende actie en romantiek, maar geen van beide spettert van het doek. De film is precies onderhoudend, maar helaas ook precies immemorabel genoeg. Het is jammer dat het interessante uitgangspunt niet het spannende, meeslepende verhaal oplevert dat het had kunnen zijn.

Bioscooprelease: 20 oktober 2011
DVD- en blu-ray-release: 29 februari 2012