About Last Night (2014)

Regie: Steve Pink | 100 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Kevin Hart, Michael Ealy, Regina Hall, Joy Bryant, Christopher McDonald, Adam Rodriguez, Joe Lo Truglio, Paula Patton, Terrell Owens, Catherine Shu, David Greenman, Bryan Callen, Paul Quinn, Hailey Boyle

‘About Last Night’ opent met een scène waarin Bernie (Kevin Hart) zijn beste vriend en collega Danny (Michael Ealy) vertelt over Joan (Regina Hall) met wie hij de avond een veelbelovende nacht beleefde. Tegelijkertijd vertelt Joan haar kamergenoot Debbie (Joy Bryant) over diezelfde avond. De gesprekken zijn zo geëdit, dat het lijkt of Joan en Bernie elkaars zinnen afmaken, wat zorgt voor een grappig effect. (Joan: “really annoying, because I was just about to…” “Come on,” slaakt Bernie uit, dat soort dingen). Een veelbelovend begin, en romcom ‘About Last Night’ maakt de verwachtingen voor een groot deel waar.

Als Bernie en Joan de volgende keer afspreken (“the sex wasn’t bad, it was imperfect”), neemt Joan Debbie en Bernie Danny mee (zodat het niet op een echt afspraakje lijkt). Joan en Bernie worden al gauw stomdronken en hun gedrag zorgt ervoor dat Debbie en Bernie elkaar vinden in het zich generen voor hun vrienden. Danny biedt aan Debbie naar huis te brengen en er springt een vonk over. Geheel tegen beider gewoonten en principes in belanden de twee in bed. Het blijkt echter meer te zijn dan een one night stand en Debbie en Danny zijn steeds vaker in elkaars gezelschap te vinden. Wanneer Debbie na enige tijd bij Danny intrekt, voorspelt Joan dat het maar twee maanden duurt. Hoe nauwer Debbie echter bij Danny betrokken raakt, hoe moeilijker het gaat tussen Joan en Bernie en het duurt niet lang of de twee kunnen elkaar niet luchten of zien. De bom barst tijdens het Thanksgivingdiner dat Debbie en Danny geven en waar Bernie zijn nieuwste verovering mee naartoe neemt. Een voor de aanwezigen uiterst gênante vertoning, maar waar zoveel haat is, daar kan de liefde niet ver weg zijn, zoveel is duidelijk.

‘About Last Night’ vertelt een doorsnee verhaal over de liefde tussen twee uiteenlopende koppels, maar de scherpe, humoristische (in het geval van Bernie en Joan soms ranzige) dialogen maken het de moeite waard. Daarnaast doen de vier belangrijkste acteurs niet voor elkaar onder, het is of ze al jaren bevriend zijn en hun spel komt erg naturel over. Deze door Steve Pink (‘Hot Tub Time Machine’, 2010) geregisseerde film is een redelijk getrouwe (soms letterlijke) remake van de jaren tachtig hit ‘About Last Night’ (1986) (met Jim Belushi, Elizabeth Perkins, Demi Moore en Rob Lowe), dat op zijn beurt weer gebaseerd was op David Mamets toneelstuk Sexual Perversity in Chicago. Het verhaal speelt zich af in hedendaags Los Angeles, maar is tijdloos, op het gebruik van mobieltjes, een enkele Facebook referentie en talloze Vaio’s in beeld na. Er zijn wat tekortkomingen in het scenario (de ontwikkeling van Danny komt wat ongeloofwaardig over), maar dat wordt goedgemaakt door de acteerprestaties, met als uitschieters Regina Hall en Kevin Hart. Joy Bryant zag je nog nooit zo lieflijk als hier (wat Danny’s beslissing des te moeilijker te verkroppen maakt).

Er is – net als in de jaren tachtig klassieker – een goede balans tussen humor en romantiek, wat de film uitermate geschikt maakt voor een (double) date. ‘About Last Night’ is een intelligente, sexy komedie, waarin zowel mannen als vrouwen iets van hun gading zullen vinden.