Above and Beyond (2006)

Regie: Sturla Gunnarson | 180 minuten | drama, oorlog | Acteurs: Liane Balaban, Jonathan Scarfe, Allan Hawco, Peter MacNeill, Robert Wisden, Joss Ackland, Jason Priestley, Kenneth Welsh, Richard E. Grant, Mark Caven, Robert Chafe, Steve Cochrane, Mika Collins, Mark Critch, Darryl Flatman, Brad Hodder, Mike Kiss, Sonia Laplante, Robert Latimer, Leah Lewis, Mary Lewis, Natalie Lisinska

Elke oorlog heeft zijn heroïsche verhalen. Er zijn er velen. De Tweede Wereldoorlog was ook in technisch opzicht een nieuwe oorlog. Moderne jachtvliegtuigen, bommenwerpers met groot vliegbereik: het was er allemaal. Maar soms niet op de plaats van bestemming. Engeland had een groot probleem met de levering van jachtbommenwerpers vanuit Amerika. De vrachtboten waarop deze werden verscheept werden op de Atlantische Oceaan tot zinken gebracht door de Duitse U-boten. Een plan moest dus redding brengen. Het werd een vermetel plan. Een burgervliegveld op Newfoundland, Gander, kon als basis dienen voor de transatlantische vlucht naar Ierland. In Canada waren genoeg piloten voorradig die voor een leuk bedrag de toestellen wilden overvliegen. En dat gebeurde ook, burgers boksten dit voor elkaar en bijna 300 toestellen kwamen op die manier de oceaan over. De RAF nam kennis van dit succes en nam het op een bepaald moment over. Tot het eind van de oorlog waren er ruim 22.000 vliegtuigen overgevlogen. ‘Above and Beyond’ laat het verhaal zien vanuit twee kanten. De historische kant, waarbij de politieke strijd vooral in Engeland wordt gestreden tussen burgerminister Beaverbrook (Kenneth Welsh) en de minister van defensie Sinclair (Peter Messaline). De ruzies tussen deze twee werden gesust door de wijze woorden van Winston Churhill (Joss Ackland). Aan de Canadese kant zijn hele andere problemen aan de orde: de liefde. Shelagh Emberley (Liane Balaban) wordt in Montreal geronseld door de Brit Don Bennett (Richard E. Grant) om de luchtbrug op te zetten.

Zij moet daarvoor terug naar haar geboortestreek: Newfoundland. Daar komt ze weer oog in oog te staan met haar ex-geliefde Nathan Burgess (Allan Hawco), verkeersleider op het vliegveld vanwaar straks al die vluchten zullen plaats vinden. De cirkel sluit zich compleet als haar minnaar uit Montreal, Bill Jacobson (Jonathan Scarfe) zich ook aanmeldt voor de luchtbrug.

De film lijkt compleet: historie, vliegtuigen, spanning en romantiek. Op een enkele scène na gebeurt er bitter weinig ‘Above’ en zien we meer van het ‘Beyond’; de politieke intriges en het liefdesverhaal. Het overvliegen van de toestellen, met de gevaren, komen amper aan bod.
De politieke lijn komt redelijk uit de verf en omdat deze grotendeels gebaseerd is op waargebeurde feiten valt daar weinig aan te sleutelen. Het is jammer dat de andere kant van het verhaal matig uitgewerkt is. Over Shelaghs minnaar Bill weten we bitter weinig en dat blijft ook zo. Hij lijkt van zeer goede komaf, maar zijn personage blijft verder vaag en onduidelijk.

Dat is jammer, omdat haar verhaal overtuigt en je als kijker haar uiteindelijke beslissing begrijpt.’Above and Beyond’ is een symphatieke film met een enthousiaste cast aan acteurs, waarbij Liane Balaban, als sterke vrouw ‘in de oorlog’ overtuigt.

Gerard de Bruijn