Abre los Ojos (1997)

Regie: Alejandro Amenábar | 117 minuten | drama, romantiek, science fiction, thriller | Acteurs: Eduardo Noriega, Penélope Cruz, Chete Lera, Fele Martínez, Najwa Nimri, Gérard Barray, Jorge de Juan, Miguel Palenzuela, Pedro Miguel Martínez, Ion Gabella, Joserra Cadiñanos, Tristán Ulloa, Pepe Navarro, Jaro, Walter Prieto

Thema’s als dromen, dromen in dromen, een nachtmerrie die waarheid wordt, je gezicht verliezen, onsterfelijkheid, echte liefde, de strijd tussen lot en vrije keuze en nog een aantal universele onderwerpen die in dit rijtje passen zijn in ‘Abre los ojos’ op een ingenieuze manier in elkaar geweven.

Stap voor stap wordt de waarheid aan de kijker geopenbaard, maar tot het einde is er geen duidelijkheid over wat waar en wat niet waar is. De onverwachte richting die het verhaal in slaat, is applaus waard. Ook al is dit element minimaal uitgewerkt, toch vervult het zijn functie in het verhaal. Dat elke gebeurtenis heel duidelijk een functie heeft maakt het verhaal rond en duidelijk. “Saai?”, want geen ruimte voor eigen invulling, kan je je afvragen, maar de spanningsboog door altijd een aantal vragen open te laten, is uitstekend gebruikt. Daarnaast is er het onderwerp onsterfelijkheid. Dit komt even aan de orde, maar is essentieel voor het verhaal en geeft veel ruimte voor speculatie over onze nabije toekomst.

De film is een prachtig resultaat van Alejandro Amenábar. Qua beelden en de techniek klopt alles. Er is mooi camerawerk door bijvoorbeeld twee etages in een huis tegelijkertijd in beeld te brengen en op indrukwekkende wijze de hoogte van een gebouw te tonen. In deze film zit flow. De beelden sturen de aandacht van de kijker. Er is geen tijd voor verveling. Het aan elkaar gehecht gezicht is doorzichtig, maar doet geen tekort aan het verhaal. Er is gewerkt met mooie jonge acteurs en Amenábar is in staat geweest een fantastische prestatie uit ze te krijgen. Penélope Cruz is een schoonheid en ze speelt zo licht als een veertje met een uitstraling die doet denken aan een Spaanse Audrey Hepburn. Eduardo Noriega heeft zich geweldig ingeleefd als jonge rijke doorgedraaide jongeman. Het is mooi, het is spannend, en het is jong, het is een voorproef op wat de wereld nog te zien zal krijgen van deze mensen.

Kortom een geslaagd kunstwerk van jonge veelbelovende mensen!

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 3 mei 2001