Adventureland (2009)

Regie: Greg Mottola | 107 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Jesse Eisenberg, Kristen Stewart, Ryan Reynolds, Martin Starr, Bill Hader, Kristen Wiig, Kelsey Ford, Michael Zegen, Jack Gilpin, Margarita Levieva, Wendie Malick, Matt Bush, Todd Cioppa, Stephen Mast, Adam Kroloff, Kevin Breznahan, Marc Grapey, Paige Howard, Dan Bittner, Moe Slinger, Jesse Slinger, Jack Baldwin, Barret Hackney, Kimisha Renee Davis, Russell Steinberg, Andrew Ransom, Joe Sanderson, Cliff Chen, Rob Orr, Eric Schaeffer, Vanessa Hope

Herinneringen aan je eerste (vakantie-)baantje stop je óf ver weg, omdat het zo vreselijk denigrerend was, óf je denkt er af en toe met gepaste weemoed aan terug. Voor iedereen die zich de tijd nog kan heugen dat hij of zij nerveus die eerste onmogelijk lijkende opdrachten van de baas uitvoerde, onder de spottende blikken van de collega’s, die uiteraard allemaal eerder in datzelfde schuitje hebben gezeten maar daar op dat moment geen blijk van geven, is ‘Adventureland’ een feest van herkenning.

Het is 1987. James Brennan (Jesse Eisenberg) verheugt zich op zijn trip door Europa: een mooie start voor zijn studie journalistiek. Maar zijn ouders hebben slecht nieuws voor hem: vanwege bezuinigingen op zijn vaders werk is het geld dat zijn ouders hem hadden beloofd voor de reis niet meer beschikbaar, noch is er budget om James’ studie te bekostigen. Er zit niets anders voor de tiener op dan zelf een baantje te zoeken, maar dat valt nog niet mee. Het enige baantje waar hij voor aangenomen kan worden is als ‘gameskeeper’  bij een oud en vervallen pretpark (vandaar de titel).

James is een bedachtzame, gevoelige tiener (het type dat Michael Cera zo goed speelt), die nog niet eerder de lakens heeft gedeeld met een meisje. Ook is hij niet direct op zoek naar een mogelijkheid om zijn maagdelijkheid te verliezen. Wanneer hij Adventureland-collega Em (Kristen Stewart), in alle opzichten zijn tegenpool, ontmoet, wordt hij echter wel verliefd. Em worstelt met haar eigen leven, zo heeft ze onlangs haar moeder verloren aan kanker en heeft ze moeite met de aanwezigheid van de nieuwe echtgenote van haar vader. En er is nog een obstakel dat overwonnen moet worden alvorens de relatie van James en Em een eerlijke kans krijgt.

Laat je niet beïnvloeden door de wetenschap dat Greg Mottola, regisseur van deze film, eerder ‘Superbad’ maakte, ondanks dat de marketingmachine gretig gebruik maakt van het succes van die film om ‘Adventureland’ aan te prijzen. ‘Adventureland’ lijkt in geen enkel opzicht op ‘Superbad’: het is geen tienersekskomedie, maar een realistische, subtiele coming of age film, in de trant van ‘Nick and Nora’s Infinite Playlist’ en soortgelijke onafhankelijke films. ‘Adventureland’ biedt plaats aan een rijtje interessante bijrollen. Bill Hader is erg amusant als eigenaar van het pretpark die werknemers rustig ontslaat als ze per ongeluk een bezoeker van het park toch een reuzenpandaknuffel laten winnen. Martin Starr is perfect gecast voor de rol van Joel, met wie James bevriend raakt en is verantwoordelijk voor een van de ontroerendste scènes waarin hij het meisje van zijn dromen zijn favoriete boek geeft. Ryan Reynolds speelt een aardige rol als klusjesman van het park, met als running gag zijn vermeende jamsessie met Lou Reed en de beeldschone Margarita Levieva is geknipt voor de rol van hot babe Lisa P, die valt voor de charmes van James.

Het feit dat de film in de jaren tachtig afspeelt is niet alleen maar een gimmick, maar het is alsof de gehele cast en crew in een tijdmachine zijn gestapt en de film daadwerkelijk in 1987 hebben opgenomen: het lijkt tot in de kleinste details te kloppen.  Het verhaal over ‘de zomer die een allesbepalende invloed had op de rest van het leven’ is niet bijster origineel. Mottola, die naast de regie ook verantwoordelijk was voor het scenario, doet hierin weinig moeite te voorkomen dat de kijker van te voren de afloop zal raden, maar heeft zich in plaats daarvan gefocust op het uitwerken van de karakters en het schrijven van geloofwaardige dialogen. Daarnaast maakt het overtuigende en naturelle acteerwerk van de cast ‘Adventureland‘ de moeite waard. Het is geen film die een allesbepalende invloed zal hebben op de rest van je leven, maar wel een film die je zal doen denken aan je eigen tienerjaren, zeker als je de jaren tachtig bewust hebt meegemaakt.