Afflicted (2013)

Regie: Derek Lee, Clif Prowse | 82 minuten | horror, thriller | Acteurs: Derek Lee, Clif Prowse, Michael Gill, Baya Rehaz, Benjamin Zeitoun, Zach Gray, Jason Lee, Edo van Breemen, Gary Redekop, Lily Py Lee, Ellen Ferguson

Sommige keuzes zijn onbegrijpelijk. Waarom wordt een cinematografisch en misantropisch  – dit is niets minder dan een opgeheven middelvinger naar de mensheid – ‘gedrocht als ‘A Haunted House 2’ wel in de bioscoop uitgebracht, terwijl een film als ‘Afflicted’ anoniem wordt weggezet? Het regiedebuut van Derek Lee en Clif Prowse verdient een groot publiek. Dit is een film die spannend is en bewijst dat je erg creatief kunt uitpakken met het found footage genre.

In ‘Afflicted’ besluiten boezemvrienden Clif (Prowse) en Derek (Lee) om samen een wereldreis te maken. Het gaat niet goed met Derek en deze trip zou wel eens zijn laatste kunnen zijn en daarom wil Clif dat zijn maat een geweldige tijd heeft. Na een romantisch onderonsje met ene Audrey begint Derek zich erg vreemd te gedragen.

De energie waarmee ‘Afflicted’  begint, trekt je meteen de film in. Prowse en Lee spelen geen beste vrienden, maar zijn het ook. Hun chemie is erg prettig om te zien en daardoor leef je snel met hun mee. Dit zijn sympathieke gasten die veel lol hebben. Daarnaast blijkt het personage van Clif documentairemaker te zijn. Een slimme zet, want daardoor oogt deze found footage film professioneler en gelikter dan andere genrefilms. Zo zijn de camera’s beter qua beeldkwaliteit en wordt gebruik gemaakt van meerdere exemplaren. ‘Afflicted’ ziet er aantrekkelijker uit dan de concurrentie.

Als het verhaal goed op gang komt (lees: als het slechter gaat met Derek), blijkt dat het regisseursduo erg toffe ideeën heeft. Een achtervolgingsscène in first person view (gamers weten wat hiermee bedoeld wordt) – waarin je vanuit het perspectief van de hoofdpersoon kijkt – is erg indrukwekkend. De actie wordt goed in beeld gebracht en er staat een aantal toffe plotwendingen op je te wachten. Dit debuut bewijst dat je met een flinke dosis creativiteit en enthousiasme erg goed voor de dag kunt komen.

‘Afflicted’ verschijnt dinsdag 11 november 2014 op DVD en blu-ray.