Age of the Dragons (2010)

Regie: Ryan Little | 92 minuten | actie, fantasie, science fiction | Acteurs: Danny Glover, Vinnie Jones, Corey Sevier, Sofia Pernas, Larry Bagby, Kepa Kruse, David Morgan, Raphael Cruz, Yanique Bland, Wayne Brennan, McKay Daines, John Lyde, Scott Chun, Amy Micalizio, Brianne Aglaure

Er wordt soms nogal neerbuigend over het fantasy-genre gedacht. Zo denk je misschien dat ‘Age of the Dragons’ een ordinaire rip off is van ‘Reign Of Fire’ (ook al zo’n draak van een film maar dat terzijde), maar dat is niet zo. Deze productie is een verfilming van een literair meesterwerk. Regisseur Ryan Little vergreep zich aan ‘Moby Dick’, maar liet in plaats van een walvis een draak de hoofdrol vertolken.

‘Age of the Dragons’ verhaalt over Ishmael (Corey Sevier), een jongeman die zich aansluit bij een stel piraten onder leiding van de enigmatische Ahab (Danny Glover). Die laatste is kapitein van het rijdende(!) schip Pequod. Dit vervoersmiddel is ontworpen om draken met harpoenen te doden. Deze tank wordt verder bemand door Ahabs geadopteerde dochter Rachel (Sofia Pernas) en de arrogante Flask (Larry Bagby). Ishmael en Flask dingen naar het hart van Rachel.

Leuk idee, belabberde uitvoering: dat is ‘Age of the Dragons’ in het kort samengevat. De film kan maar niet kiezen wat het wil zijn. Is het een drama, een fantasy of toch een actiespektakel? Little’s zwalkende vertelstijl maakt geen keuze en daardoor verzandt de film in saai geneuzel over wraak, jaloezie en hebzucht. Er wordt veel geouwehoerd in deze film, maar boeiend wordt het nooit. Dat ligt aan de saaie hoofdpersonages. Sevier en Pernas zijn misschien wel aantrekkelijk voor het oog, maar qua acteerwerk laten ze het afweten. Hun spel mist emotie, betrokkenheid en kracht. Dit is amateurtoneel. Seviers voice over moet diepgang suggereren (luister naar die filosofische gedachtegang!), maar omdat de personages je koud laten, werkt het enkel op de zenuwen. De emotieloze voordracht maakt het er niet beter op.

De beste acteurs zijn Danny Glover en Vinnie Jones(!). Juist: Vinnie Jones die immer nors kijkende ex-voetballer die zijn filmcarrière in leven houdt door in oerdomme actiefilms op te komen draven. De beste man weet in korte tijd een charismatische kapitein neer te zetten die bereid is zijn leven te geven voor zijn manschappen. Jones’ spel is voor de verandering erg ingetogen en dat maakt indruk. Glover zet zijn rol van verbitterde, wraaklustige man erg dik aan (inclusief grommende stem), maar het past bij zijn rol. Al gaat zijn geforceerde coolheid op den duur op de zenuwen werken. Het acteerwerk is dus niet zo best.

Het acteerwerk overtuigt niet en de vertelstructuur laat ook flink wat te wensen over. Wat houd je dan nog over? Draken en de special effects! Die laatste overtuigen ook niet. Een rijdend schip klinkt cool, maar dat is het niet. Het vehikel in ‘Age of the Dragons’ ziet er echter belachelijk uit. Ook het idee dat miezerige mensjes kolossale draken willen doden met een harpoen, is infantiel. Om toch positief te eindigen: de draken zien er wel strak uit. De mythologische wezens ogen gevaarlijk en stralen dreiging uit. Helaas zijn de animaties van de monsters niet altijd even overtuigend en ogen de scènes met deze beesten soms behoorlijk nep en amateuristisch. Maar toch zijn de fragmenten met de digitale monsters het beste en meest opwindende wat de film te bieden heeft. Jammer genoeg zijn die momenten zeer spaarzaam. Het merendeel van de tijd kijk je naar pratende mensen.

Mocht je geen zin hebben om een boekverslag te maken en liever de film te kijken: negeer deze film. Het boek is echt beter. En dat zegt wat over deze productie. Als een film met draken saai is, doe je iets heel erg fout.

Waardering: 1.5