Air Mater (2011)

Regie: Rob Gibbs | 5 minuten | actie, animatie, komedie, familie | Originele stemmencast: Larry the Cable Guy, Keith Ferguson, Stacey Keach, Jonathan Adams

Voor wie Takels sterke verhalen al in zijn bezit heeft, biedt ‘Air Mater’ weinig nieuws: desondanks is deze aflevering een leuke toevoeging op de DVD en blu-ray van ‘Cars 2’. Dezelfde opbouw wordt gehanteerd: Takel is in Radiator Springs iets aan het doen, wat Bliksem ertoe aanzet hem hiernaar te vragen. Daarop vertelt Takel een ogenschijnlijk ‘sterk verhaal’, waarop Bliksem stellig beweert dat dat toch absoluut niet echt gebeurd kan zijn. Takel neemt dan revanche door aan te tonen dat Bliksem er zelf bij was. En vervolgens gebeurt er iets waaruit blijkt dat Takel de waarheid sprak.

In ‘Air Mater’ leert Takel Guido vliegen. Hij legt aan Bliksem uit hoe het kan dat hij alles van vliegen weet. Op een dag moest hij een auto naar Propwash Junction slepen, een dorpje dat bewoont wordt door vliegtuigen. Onder de indruk van een stel stuntvliegen valt Takels oog op een vliegschool, waar op een bord staat te lezen dat iedereen er kan leren vliegen. Takel neemt meteen deze uitdaging aan en stapt… eh, rijdt… naar binnen. Tegensputterend (dat bord moest nog vervangen worden!) gaat de vlieginstructeur aan de slag. Tegen alle verwachtingen in blijkt Takel een natuurtalent te zijn en hij wordt dan ook al snel ingezet als vierde stuntvlieger in de vliegshow (inclusief ‘Top Gun’ achtig muziekje), als er een Falcon Hawks geblesseerd is.

‘Air Mater’ is door de voorspelbare structuur vooral geschikt voor de jongere Pixarfans. Zij zullen smullen van de maffe avonturen van de knotsgekke Takel en de stoere Bliksem, die een heldhaftige rol speelt. Let nog op de knipoog die aan het eind aan de nog te verschijnen Disney speelfilm ‘Planes’ wordt gegeven.

‘Air Mater’ verschijnt woensdag 28 november 2012 op DVD en blu-ray (Pixar Short Film Collection Volume 2).