Aladdin and the King of Thieves – Aladdin en de dievenkoning (1995)

Regie: Tad Stones | 78 minuten | animatie, familie, fantasie, musical | Originele stemmencast: Robin Williams, Scott Weinger, Linda Larkin, John Rhys-Davies, Gilbert Gottfried, Jerry Orbach, Val Bettin, Frank Welker, Jeff Bennett, Jim Cummings, Corey Burton, Jess Harnell, Clyde Kusatsu, Rob Paulsen, CCH Pounder

Na het artistieke debacle dat het eerste Aladdin vervolg, ‘The Return of Jafar’(1994), was, durfde Disney het produceren van een derde animatiefilm in de serie toch aan. De allereerste sequel op een Disney classic zal de maatschappij overigens geen windeieren hebben gelegd, want ondanks het magere verhaal en de slechte animaties hapte het publiek massaal toe om deze film aan hun collectie toe te voegen. Ongetwijfeld van doorslaggevende betekenis bij de vergadering over deel drie… Met ‘Aladdin and the King of Thieves‘ (‘Aladdin en de dievenkoning’) weten ze echter een hoop goed te maken: de film steekt met kop en schouders boven ‘The Return of Jafar’ uit. Het verhaal zit goed in elkaar, de animaties zijn van een hoog niveau, er is spanning, humor én… Robin Williams is terug als de blauwe geest! In het tweede deel nam Dan Castellaneta het stokje over van de komiek, maar ondanks zijn verwoede en goedbedoelde pogingen slaagde hij er niet in Robin Williams te vergeten. Een genot dus om de vertrouwde stem bij het humoristische karakter terug te horen.

Wat ongetwijfeld ook mee heeft gespeeld bij het slagen van het derde deel is dat de regie dit keer niet in handen van drie, maar een persoon is: Tad Stones, al lid van de Disney gelederen sinds midden jaren tachtig, deelde de regie van het tweede deel met twee anderen, maar mag de klus nu alleen klaren. Dat hem dit prima af is gegaan is duidelijk: ‘Aladdin and the King of Thieves’ is een veel meer samenhangende film dan zijn beroerde voorganger. In dit spannende verhaal zien we hoe Aladdin en Jasmine zich voorbereiden op hun aanstaande huwelijk. Aladdin vertelt de blauwe geest over zijn vader terwijl hij een dolk laat zien die zijn vader ooit aan zijn moeder heeft gegeven voor hij voor altijd uit hun leven vertrok. De arme jongen zit met dit gemis in zijn maag nu hij een nieuwe periode in zijn leven begint. Maar het huwelijk gaat door, althans, tot de veertig rovers het feest op het koninklijk paleis komen verstoren. Al gauw blijkt dat zij op zoek zijn naar het Orakel, een magische scepter die voor iedereen slechts een vraag beantwoordt.

De roof wordt voorkomen en Aladdin komt er dankzij het orakel achter dat zijn vader nog leeft en dat hij het spoor moet volgen van de veertig rovers om hem te ontmoeten. Wat volgt is een spannend avontuur waarbij Aladdin betrokken raakt bij de pogingen van de veertig rovers en de dievenkoning om de ultieme schat te vinden, de hand van Midas, die bij aanraking alles in goud verandert.  Disney heeft Robin Williams ongetwijfeld de vrije hand gegeven bij de invulling van zijn personage. Dit zorgt ervoor dat er talloze verwijzingen naar andere films en beroemdheden zijn. Niet alleen Disneykarakters, zoals Pocahontas, de kleine zeemeermin en Assepoester komen aan bod, ook Forrest Gump, Robin Williams’ eigen Mrs. Doubtfire, Marlon Brando, Sylvester Stallone en Woody Allen passeren de revue. Kostelijk! Deze grappen zullen de jonge kijkers niet bereiken, maar voor hen blijft er genoeg te genieten over. ‘Aladdin and the King of Thieves’ is een vlot verteld en spannend avontuur dat een sterke revanche betekent voor de mislukte eerste direct-to-video-release. En dat is iets waar Disney in latere jaren patent op lijkt te hebben, getuige prima derde films in de ‘Assepoester’ en ‘De kleine zeemeermin’ reeksen.

Monica Meijer