Albert Nobbs (2011)

Regie: Rodrigo García | 114 minuten | drama | Acteurs: Glenn Close, Mia Wasikowska, Aaron Johnson, Jonathan Rhys Meyers, Brendan Gleeson, Janet McTeer, Mark Williams, Brenda Fricker, Maria Doyle Kennedy, Pauline Collins, Bronagh Gallagher, John Light, Antonia Campbell-Hughes, Phoebe Waller-Bridge, Annie Starke, Kenneth Collard

De prijzenregen die Glenn Close tijdens haar carrière vergezelt, is voorlopig nog niet opgedroogd. De film ‘Albert Nobbs’ is bijzonder vaardig gemaakt, geen klassieker, maar krijgt door de hoofdrol van Close iets magisch. Het is zonder twijfel een van de beste acteerprestaties van de actrice.

Het verhaal van ‘Albert Nobbs’ – een vrouw geeft zich uit als man om in een hotel te kunnen werken en zo aan het armenhuis te ontkomen – is in de loop der jaren al vaker in boek-, toneel- en filmvorm verschenen, maar krijgt naar alle waarschijnlijkheid door de cast deze keer wat extra aandacht. Naast Close zijn Brendan Gleeson en Janet McTeer weer op dreef, en verbloemen zo de onkunde van de wat grotere namen van dit moment, Mia Wasikowski en Aaron Johnson, die geen enkele blijk van inlevingsvermogen in hun karakter laten blijken. Hun schamele liefdesverhouding wil maar niet vlammen, en doet terugverlangen naar de karakters die de oudere en betere acteurs en actrices neerzetten.

Op regisseur Rodrigo García (zoon van wereldberoemd schrijver Gabriel García Marquez) valt de hele film weinig aan te merken. Langzaam kundig geworden door de regie in de Amerikaanse dramaserie ‘In Treatment’ (in het Nederlands gemaakt als ‘In Therapie’) maakte hij al twee keer eerder een film met Glenn Close, waardoor de nog altijd ambitieuze actrice haar gedroomde scenario (mede geschreven door John Banville en Gabriella Prekop) met ideale hoofdrol door hem liet regisseren.

Dat het de actrice was die deze keuze maakte blijkt ook uit de film. Close is vrijwel altijd het middelpunt, maar weet zich raad met die grote druk; ze draagt de film met verve, daar ze al eerder in grote films speelde, en in de eerste zeven jaar van haar carrière vijf Oscarnominaties binnensleepte. Maar op je 65e nog de rol van je leven spelen, dat moet ook Close toch niet hebben verwacht.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 8 maart 2012
DVD- en blu-ray-release: 30 augustus 2012