Alceste à bicyclette (2013)

Regie: Philippe Le Guay | 104 minuten | komedie | Acteurs: Fabrice Luchini, Lambert Wilson, Maya Sansa, Camille Japy, Ged Marlon, Stéphan Wojtowicz, Annie Mercier, Christine Murillo, Josiane Stoléru, Laurie Bordesoules, Édith Le Merdy, Patrick Bonnel, Philippe du Janerand, Jean-Charles Delaume, Jean-Marc Rousseau, Joël Pyrene, Catherine Rouzeau, Freddy Nail, Julie-Anne Roth, Gilles Treton

Voormalig acteur Serge Tenneur (Fabrice Luchini) leidt na een depressie een teruggetrokken bestaan op een eiland aan de Franse westkust. Zijn leven kabbelt voort, totdat een vriend van hem, Gauthier Valence (Lambert Wilson), opeens voor de deur staat. En niet zonder reden. Gauthier, die bij het grote publiek populair is geworden als televisiedokter Morange, vindt dat het tijd is voor een uitdaging in zijn carrière. Hij is van plan ‘De mensenhater’ van de Franse toneelschrijver Molière op de planken te brengen, en meent dat de geïsoleerde, norse Serge erg geschikt is voor zijn productie van deze zeventiende-eeuwse klassieker.

Serge twijfelt en belooft niets, maar is wel te porren voor wat repetities. Aangezien beide acteurs de rol van hoofdpersonage Alceste willen lezen, wordt door middel van het opgooien van een muntje om beurten beslist wie tijdens het repeteren Alceste mag zijn, en wie de rol van Philinte, zijn vriend, op zich zal nemen.

Al gauw wordt duidelijk dat acteren net zoiets is als fietsen: als je het eenmaal kunt, verleer je het niet. Serge is nog steeds een begenadigd acteur, maar Gauthier is niet van plan zich weg te laten spelen of kritiek zomaar over zich heen te laten komen.  De ego’s van beide heren beginnen al gauw te botsen, en de rollen worden niet alleen in de repetities omgedraaid: Serge wordt langzaam maar zeker gelukkiger, terwijl Gauthier aan zichzelf begint te twijfelen. En dan zorgt de beginnende vriendschap met Francesca (Maya Sansa), een Italiaanse eilandbewoonster , er ook nog voor dat er een klassieke driehoeksverhouding ontstaat…

Philippe Le Guays ‘Alceste à bicyclette’ (‘Cycling with Molière’ als Engelse titel) is een sfeervolle tragikomedie met twee sterke acteurs. Vooral Luchini weet van Serge, met een gekwelde blik die nasleep van zijn depressie niet verbergt, een aandoenlijk personage te maken aan wie je moeilijk een hekel kunt hebben. Het is mooi om te zien hoe Luchini Serge, ondanks een onderhuidse strijd met zichzelf en Gauthier,  laat opbloeien. (Leuk weetje is dat Luchini zes jaar eerder in een film over Molières leven speelde. Hij vertolkte overigens niet de rol van de toneelschrijver zelf.) Wilson vult Luchini perfect aan, zowel in komische timing als met zijn uitstraling.

Le Guay, die ook het script schreef, levert een plot af met subtiele verwikkelingen, waarin het belang van details wordt onderstreept en het leven van de personages en Molières toneelstuk op geraffineerde wijze aan elkaar gekoppeld worden. Ook de keuze voor Île de Ré als filmlocatie in combinatie met de soundtrack (Yves Montand!) is een gouden greep.  Mis hem niet, deze fijne Franse film.

Loes van Iperen

Bioscooprelease: 15 augustus 2013
DVD-release: 26 november 2013